Polski Związek Piłki Nożnej z 208 mln zł wpływów. 82 mln zł od sponsorów i nadawców, 54 mln zł z biletów
Polski Związek Piłki Nożnej w 2017 roku zanotował 208,6 mln zł wpływów statutowych (wobec 232,9 mln zł rok wcześniej). Przychody od sponsorów i ze sprzedaży praw telewizyjnych wyniosły 81,8 mln zł, a z biletów i hospitality - 53,7 mln zł. Na marketing i media własne wydano 4,7 mln zł.
Raport finansowy PZPN-u został dołączony do sprawozdania merytorycznego z działalności, które pod koniec ub.r. udostępniło Ministerstwo Sportu i Turystyki. W 2017 roku Związek zanotował 208,62 mln zł wpływów statutowych, co wobec 232,95 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 10,4 proc.
Ten spadek wynika głównie z tego, że w 2016 roku nasza reprezentacja grała w finałach mistrzostw Europy, docierając do ćwierćfinału (rozegrała pięć meczów). PZPN z premii od UEFA oraz sprzedaży biletów i hospitality (czyli głównie rezerwacji lóż biznesowych) zainkasował 69,99 mln zł.
Za to wpływy PZPN-u ze sprzedaży biletów i lóż biznesowych wzrosły z 38,25 mln zł w 2016 roku do 53,67 mln zł w 2017 roku. Związek sprzedaje bilety głównie na mecze reprezentacji u siebie, dla polskich kibiców na mecze wyjazdowe oraz na finał Pucharu Polski. W 2016 roku nasza męska drużyna narodowa oprócz pięciu meczów na Euro 2016 rozegrała siedem meczów u siebie (pięć towarzyszkach, dwa w eliminacjach do mundialu 2018) i dwa wyjazdowe w eliminacjach mundialu. W 2017 roku zagrała trzy mecze o punkty oraz dwa towarzyskie w Polsce, a także trzy o punkty na wyjeździe.
81,8 mln zł od sponsorów i nadawców
Nieznacznie zmalały przychody PZPN-u od sponsorów i ze sprzedaży praw telewizyjnych - z 86,32 mln zł w 2016 roku do 81,83 mln zł w 2017 roku. Od 2015 roku sponsorem głównym reprezentacji Polski jest Grupa Lotos, na mocy pierwszej umowy płaciła ok. 10 mln zł rocznie, a na początku ub.r. podpisała nowy kontrakt do 2022 roku (jego maksymalna wartość, z uwzględnieniem wszystkich premii, to ok. 25 mln zł rocznie).
Sponsorzy główni drużyny narodowi to STS, Biedronka, Leory Merlin, Oshee i Coca-Cola (ta ostatni firma zaczęła współpracę na początku ub.r.), a partnerzy główni - Fakro, Blachotrapez, Alior Bank, Ustronianka i 99rent. Niektóre z tych firm wspierają też drużynę U-21, reprezentację kobiecą i serwis Łączy Nas Piłka.
PZPN zarządza też Pucharem Polski i I ligą (będącą drugim poziomem rozgrywkowym, po Ekstraklasie). Obie rozgrywki od kilku lat są transmitowane w Polsat Sport, we wrześniu 2017 roku przedłużono kontrakt do końca sezonu 2020/2021. I liga od początku 2017 roku ma sponsora tytularnego - najpierw była nim firma Nice, a od połowy ub.r. - Fortuna (umowę podpisano na trzy lata).
Wpływy PZPN-u z dotacji i subwencji podskoczyły w skali roku z 23,69 do 30,62 mln zł, a przychody określone jako pozostałe - z 11,82 do 15,86 mln zł.
PZPN zarobił na Euro 2016 i Euro U-21 w 2017 r.
Wydatki PZPN-u związane z Euro 2016 wyniosły 27,76 mln zł, co przy 69,99 mln zł kosztów daje 42,24 mln zł zysku brutto.
W połowie 2017 roku w Polsce zorganizowano mistrzostwa Europy piłkarzy do lat 21. Przy okazji tej imprezy PZPN też osiągnął dodatni bilans: wydał 16,35 mln zł, a z biletów i lóż biznesowych miał 21,75 mln zł.
Nieznacznie zmalały wydatki związane z kontraktami sponsorskimi i umowami barterowymi - z 16,83 do 16,39 mln zł, a minimalnie wzrosły nakłady na marketing i komunikację (m.in. serwis Łączy Nas Piłka) - z 4,61 do 4,68 mln zł.
Więcej niż rok wcześniej PZPN przeznaczył na szkolenia i rozgrywki międzynarodowe, piłkarstwo amatorskie i grassroots, piłkarstwo profesjonalne oraz pierwszą reprezentację.
Wśród kosztów ogólnego zarządu (czyli w dużym uproszczeniu centrali PZPN-u) najważniejsze są nakłady na wygrodzenia (zwiększyły się z 6,86 mln zł w 2016 roku do 7,6 mln zł) oraz usługi obce (wzrost z 6,45 do 6,48 mln zł).
PZPN ma ponad 200 mln zł wolnych środków
W 2017 roku PZPN zanotował 11,38 mln zł zysku operacyjnego, wobec 44,06 mln zł rok wcześniej. Pozostałe wpływy operacyjne zwiększyły się rok do roku z 1,12 do 1,58 mln zł, a wpływy finansowe (prawie w całości z odsetek bankowych i handlowych) zmalały z 4,23 do 3,98 mln zł.
W efekcie Związek w 2017 roku osiągnął 15,31 mln zł zysku netto, podczas gdy rok wcześniej miał 47,88 mln zł zysku netto.
Na koniec 2017 roku PZPN miał 215,13 mln zł na rachunkach i lokatach bankowych, wobec 198,95 mln zł na koniec 2016 roku.
Pod koniec 2017 roku PZPN prognozował, że w ub.r. osiągnie 202 mln zł wpływów, w tym 107 mln zł od sponsorów i nadawców telewizyjnych, 51,8 mln zł przychodów od FIFA i UEFA (w ub.r. nasza reprezentacja grała w finałach mistrzostw świata, odpadła po trzech meczach grupowych) oraz 28 mln zł ze sprzedaży biletów i lóż biznesowych.
PZPN to najbogatszy związek sportowy
Polski Związek Piłki Nożnej jest zdecydowanie najbogatszą organizacją sportową w naszym kraju. Dla porównania Polski Komitet Olimpijski w 2017 roku zanotował 21,12 mln zł wpływów i 1,11 mln zł zysku netto, a w 2016 roku - 35,98 mln zł wpływów i 1,96 mln zł straty netto.
Przychody Polskiego Związku Piłki Siatkowej zwiększyły się z 69,06 mln zł w 2016 roku do 95,28 mln zł w 2017 roku, a wynik netto poszedł w górę z 6,48 mln zł straty do 5,76 mln zł zysku. Polski Związek Narciarski miał w 2017 roku 15,2 mln zł wpływów i 861,2 tys. zł zysku operacyjnego, a w 2016 roku - 14,1 mln zł i 441,3 tys. zł straty operacyjnej. Natomiast Polski Związek Koszykówki w 2017 roku zanotował 21,03 mln zł przychodów i 145,9 tys. zł zysku netto, a rok wcześniej - 20,38 mln zł przychodów i 1,11 mln zł zysku netto.
Dołącz do dyskusji: Polski Związek Piłki Nożnej z 208 mln zł wpływów. 82 mln zł od sponsorów i nadawców, 54 mln zł z biletów