SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio do 2024 roku chce przeznaczyć 158 mln zł na inwestycje

Do 2024 roku Polskie Radio chce przeznaczyć w sumie 158 mln zł na inwestycje. Planuje m.in. zakup i modernizację urządzeń do transmisji, budowę multimedialnych platform dystrybucji treści, czy przebudowę cyfrowej sieci multimedialnej - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Polskie Radio ma obowiązek złożyć Kartę Powinności w której określi projekty, jakie będą realizowane w ramach misji publicznej oraz plan ich finansowania na kolejne 5 lat. Formalnie musi je zaakceptować Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która następnie decyduje o przyznaniu środków publicznych.

Spółka w złożonym dokumencie określiła, jak będzie realizować misję publiczną oraz szczegółowy zakres powinności wynikających z tej misji wraz ze wskazaniem sposobu finansowania w latach 2020-2024. Dotyczy ona m.in. tego, jakie programy realizuje, jakie ma cele do 2024 roku oraz w jaki sposób je sfinansuje (zarówno ze środków publicznych, jak i działalności komercyjnej).

Do zadań Polskiego Radia należy rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, regionalnych, dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz „innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych”.

W Karcie Powinności spółka przedstawiła również swoje plany inwestycyjne, które zakładają m.in. modernizację i przebudowę stanowisk produkcyjnych i emisyjnych w budynkach Polskiego Radia - wymianę konsolet emisyjno-produkcyjnych, przebudowę Cyfrowej Sieci Dźwiękowej, odnowienie studiów nagraniowych, budowę multimedialnych platform dystrybucji treści, przebudowę cyfrowej sieci multimedialnej (części wizyjnej) oraz części IT, rozbudowę systemów dystrybucyjnych i zakup urządzeń.

Dodatkowo w planach jest również rozbudowa i modernizacja bazy transmisyjnej, zaprojektowanie i wdrożenie systemu komunikacji, a także „prace studyjne i wdrożenie nowoczesnych technologii związanych z automatycznym udostępnianiem treści i nowoczesnych sposobów interaktywnego komunikowania się ze słuchaczami”.

Inne plany obejmują prace techniczne i modernizację budynków związanych z bezpieczeństwem ich użytkowania.

Łącznie w 2020 roku Polskie Radio miałoby przeznaczyć na wszystkie plany inwestycyjne 30 mln zł, a w każdym kolejnym (do 2024 roku) - po 32 mln zł.

Konieczność składania Kart Powinności przez media publiczne to efekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz o opłatach abonamentowych w 2018 roku. Przepisy zmieniły m.in. definicję misji publicznej oraz wprowadziły karty powinności oraz zasadę, że środki publiczne mogą pokrywać tylko koszty netto tej misji.

W ub.r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Spółka zanotowała stratę, ale nie podaje jej wysokości.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Polskie Radio z nowym prezesem

W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.

Na koniec 2018 roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. Dyrektor - redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji - 12 036 zł, rzecznik prasowy - 12 132 zł, redaktor wydawca - 10 545 zł, a spiker-lektor - 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.

Liderem RMF FM

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio do 2024 roku chce przeznaczyć 158 mln zł na inwestycje

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dno ludzkie
Godzina 8.45 włączam z ciekawości 3 lecą reklamy następnie wiadomości pogoda i znów reklamy 9.20 zmieniam stację żegnam
odpowiedź
User
znieść abonament
To z tych dwóch miliardów rocznie.
odpowiedź
User
wiseman
... przywrócić część oferty edukacyjno-naukowej (z dawnego Polskiego Radia BIS) na antenę PR24 w celu urozmaicenia oferty, odpolitycznienia stacji i de facto spełniania misji radia publicznego.
odpowiedź