Ponad 80 proc. Polaków słucha radia
Z opublikowanego na stronie Krajowego Instytutu Mediów raportu mówiącego o charakterystyce słuchania radia jasno wynika, że radio jest powszechnym medium, z którego korzystanie w ciągu ostatniego miesiąca deklaruje ponad 80 proc. Polaków. Połowa z nich robi to w samochodzie.
Medium to towarzyszy nam praktycznie przez cały dzień. We wczesnych godzinach porannych (od 6 do 9), a potem między godziną 9 a 12 radia słucha po ponad 40 proc. osób w wieku 15 lat i więcej. W godzinach wczesnowieczornych (między 16 a 19) radio nadal słuchane jest przez ponad 30 proc. odbiorców.
Radia słuchamy głównie poza domem – 50 proc. słuchaczy deklaruje korzystanie z radia w samochodzie, 16 proc. - w pracy. W domu słucha radia 42 proc., korzystających z tego medium.
Radio jest odbierane przede wszystkim na tradycyjnym odbiorniku - jego wykorzystanie deklaruje 45 proc. słuchaczy. Na tle ogółu wyróżniają się mężczyźni słuchający radia głównie w samochodzie (55 proc.). Wśród kobiet poziom wykorzystania radia samochodowego jest dużo mniejszy i wynosi 39 proc.
Tradycyjny radioodbiornik wybierany jest najchętniej przez osoby starsze. W danych widzimy, że po 65 roku życia jest to 76 proc., a im osoby starsze tym ten odsetek rośnie i u osób 70+ wynosi 81 proc., a w najstarszej objętej badaniem grupie tj. wśród osób 75 lat i więcej stanowi 86 proc.
Telefony komórkowe jako narzędzie do odbioru radia są nieco bardziej powszechne wśród mężczyzn (9 proc. słuchaczy; w grupie kobiet – 7 proc.). W podziale ze względu na wiek, wyróżniają się pod względem wykorzystania smartfona do odbioru radia osoby w wieku 30-49 lat (10 proc.).
„Sposób konsumpcji treści nadawanych przez rozgłośnie radiowe dopasowany jest do stylu życia i mobilności słuchacza. Młodsi, bardziej obyci technologicznie słuchacze korzystają z treści w sposób nieograniczony na dowolnych dostępnych urządzeniach. Słuchanie radia w samochodzie wiąże się z czasem, jaki poświęcamy na przemieszczanie się. Radio stanowi wtedy odskocznię od rutyny korka czy pokonywania codziennie tej samej trasy. Osoby starsze tj. powyżej 65 roku życia słuchają radia w sposób tradycyjny, czyli taki do jakiego przywykły i jaki jest dla nich bezpieczny. W tej grupie radio niejednokrotnie jest wypełnieniem ciszy w domu. Ciekawą grupą są z kolei kobiety, które chętniej wybierają słuchanie radia na odbiorniku i raczej słuchają w domu czy w pracy. Z prowadzonych w grudniu badań jakościowych wiemy, że kobiety słuchają radia, aby dobrze się nastroić do czekających na nie zadań” - komentuje Monika Zielenkiewicz, ekspert ds. badań jakościowych w KIM
Badanie Treści Audio przeprowadzono w okresie luty-kwiecień 2022 roku. Badanie telefoniczne treści audio realizowane jest przez KIM w sposób ciągły, codzienny, na próbie 15 tys. wywiadów telefonicznych miesięcznie, czyli około 180 tys. rocznie. Próba ma charakter ogólnopolski, rozproszony, w pełni losowy i reprezentatywny. Badanie obejmuje osoby w wieku 15 lat i więcej i realizowane jest z wykorzystaniem bazy numerów telefonów komórkowych generowanych losowo. KIM podkreśla, że pomiar stanowi pełnowartościowe narzędzie do badania audytorium radiowego.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.
Dołącz do dyskusji: Ponad 80 proc. Polaków słucha radia