SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prezesi Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia chcą wejść do Komitetu Badań Radiowych

Zarządy i prezesi Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia przyjęli przyjęli zaproszenie do wstąpienia do Komitetu Badań Radiowych (KBR) - poinformowała w czwartek Wirtualnemedia.pl marketing manager Audytorium 17 Katarzyna Patnaik.

Zarządy Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia podczas Ogólnopolskiego Seminarium Radiofonii Publicznej miały przyjąć zaproszenie do Komitetu Badań Radiowych.

"Wyrażona podczas ostatniego spotkania Komitetu Badań Radiowych deklaracja o możliwości rozszerzenia organizacji o nowych członków, w tym o Audytorium 17 jest dla regionalnych rozgłośni i dla wszystkich nadawców radiowych milowym krokiem na drodze do zjednoczenia i wzmocnienia pozycji radia na rynku medialnym" - czytamy w przesłanym nam komunikacie.

Ma to być także ważny krok, w chwili gdy cały rynek mediów ma skłaniać się w kierunku konsolidacji i budowy nowego standardu pomiaru konsumpcji mediów elektronicznych.

- Powstaniu Komitetu Badań Radiowych towarzyszyła idea integracji branży radiowej i stworzenia odpowiedniej jakości narzędzia opisującego rynek radiowy w Polsce - przypomniano. - Audytorium 17 wielokrotnie powtarzało, że tylko wspólne i partnerskie tworzenie standardów obowiązujących na rynku radiowym jest w stanie rozwijać nasze medium i zapewnić mu silną pozycję w konwergentnym świecie multimedialnym. Dotychczasowy status „obserwatora prac KBR” nie zapewniał Audytorium 17 równych praw i obowiązków pośród wszystkich nadawców radiowych - zaznaczyły Regionalne Rozgłośnie Polskiego Radia.

Aktualnie Komitet badań Radiowych tworzą Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR dba nie tylko o poprawność realizacji badania Radio Track, lecz również śledzi trendy na światowych rynkach, sprawdzając możliwości ich adaptacji na polskim rynku.

Audytorium 17 to przedstawiciel nie tylko siedemnastu Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia w dziedzinie zakupu czasu reklamowego i planowania kampanii reklamowych, ale także sześciu wyspecjalizowanych programów lokalnych, tzw. anten miejskich i trzech stacji nadających wyłącznie w technologii DAB+. Regionalne Rozgłośnie Polskiego Radia, jako grupa radiowa, mają zasięg ogólnopolski, zachowując cały czas swój indywidualny, regionalny charakter. Audytorium 17 trafia do ponad 36 mln Polaków.

Udany rok dla RMF FM i Antyradia

Udział RMF FM pod względem słuchania w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 27,8 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 2 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.

Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,2 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-czerwiec 2018 zmalał o 0,2 pkt. proc.).

Od kwietnia ub.r. redaktorem naczelnym stacji jest na stałe Michał Celeda, a dyrektorem muzycznym - Agnieszka Woźniak. W ostatnim czasie z rozgłośnią rozstała się dyrektor informacji Katarzyna Buszkowska, jej obowiązki przejął wspomniany już wyżej Celeda.

Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,3 pkt. proc.

Rekordowe spadki PR1 i PR3, rekord RMF MAXXX

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc - zdecydowanie najbardziej w zestawieniu. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która tym samym zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.

W sierpniu 2018 roku zmienił się prezes Polskiego Radia - najpierw zawieszonego, a niedługo potem odwołanego Jacka Sobalę zastąpił Andrzej Rogoyski - początkowo oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej, a w listopadzie 2018 roku powołany na nie na stałe. Natomiast w marcu ub.r. z zarządu spółki odwołano Mariusza Staniszewskiego, w jego miejsce nie wyznaczono nowej osoby. W grudniu ub.r. decyzją Rady Mediów Narodowych na członka zarządu publicznej rozgłośni powołana została Agnieszka Kamińska. Kilka dni temu Andrzej Rogoyski został odwołany z funkcji prezesa przez RMN, a jego miejsce zajęła Kamińska. Obecnie zarząd Polskiego Radia jest jednoosobowy.

Najwyższy wynik w historii zanotowało RMF MAXXX. Stacja ta w analizowanym okresie miała 3,9 proc. udziału, po wzroście o 0,4 pkt. proc. Awansowała ona z pozycji 8. na 7.

Wysokie wzrosty, wynoszące po 0,2 pkt. proc., osiągnęły również AntyRadio i Meloradio, których wyniki zwiększyły się do odpowiednio 2,1 proc. i 1,1 proc. Obie anteny również odnotowały najwyższe udziały w historii nadawania.

Radio ma więcej słuchaczy w samochodzie niż w domu

Średni dobowy zasięg radia w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 72,2 proc. (21,77 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 0,2 pkt. proc. (71 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 269 min. Dla porównania, w 2018 roku było to 272 min. W ciągu tygodnia w zeszłym roku radio docierało do 92 proc. Polaków (w poprzednim roku było to 91,9 proc.).

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu wynosi 41,6 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (37,5 proc.). Dalej plasują się: praca (15,2 proc.) i inne miejsce (7,5 proc.).

- Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60 proc. wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR.

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2019 roku wyniósł 68,8 proc. Dalej plasują się: internet (6 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,4 proc.).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godz. 7.00-15.00 jest to średnio 9,06 mln Polaków (peak przypada na godz. 8.00-9.00 - 9,44 mln).

- Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami.  Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie - komentuje nam Wiater.

Dołącz do dyskusji: Prezesi Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia chcą wejść do Komitetu Badań Radiowych

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
novum
badanie powinno obejmować populacje 4+ anie jak do tej pory 15-75.na tym ograniczeniu wiekowym traci PR 1 I RM
0 0
odpowiedź
User
Byniu
Niech się wstydzi ten kto słucha rmf
0 0
odpowiedź
User
Radione
Ale po co? Przecież w większości przypadków są to osoby bez elementarnej wiedzy o radiu, bez doświadczenia radiowego. O czym mieliby dyskutować? Upatruję w tym jeden pozytyw, mocny argument do wyjazdów służbowych, oczywiście na koszt podatnika.
0 0
odpowiedź