SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Gigant zrezygnuje z pakietów satelitarnych? Przystawki zamiast anteny

Platforma cyfrowa Sky w Wielkiej Brytanii zaoferuje przystawkę Sky Stream, która pozwala na oglądanie kanałów telewizyjnych i korzystanie z serwisów streamingowych bez anteny satelitarnej. W Anglii pojawiły się spekulacje, że może to być pierwszy krok do pożegnania z satelitą.

Urządzenie Sky Stream pojawiło się na brytyjskim rynku już w zeszłym roku. Wówczas wprowadzono do oferty telewizory do streamingu Sky Glass. Osobom, które je wykupiły i chciały uzyskać możliwość oglądania telewizji także na innych telewizorach w domu (multiroom) oferowano właśnie wspomnianą przystawkę. Nie można było jednak podpisać umowy pozwalającej na korzystanie z treści Sky tylko za pośrednictwem samego urządzenia Sky Stream. Zmieni to się jeszcze w tym roku. Urządzenie ma być też oferowane w Niemczech i we Włoszech.

Przystawka pozwoli wygrać z serwisami streamingowymi?

Kanały telewizyjne od Sky i serwisy streamingowe będzie można oglądać dzięki przystawce za pośrednictwem szerokopasmowego internetu. Opłaty będą niższe w przypadku telewizorów Sky Glass. Osoby, które zainwestowały w swój telewizor ulubionego producenta będą mogły cieszyć się dostępem do Sky, a nie będą zmuszone do kupienia Sky Glass lub instalacji anteny satelitarnej.

Urządzenie może być nadzieją na poprawę sytuację platform satelitarnych Sky. W Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech straciły w 2021 roku 198 tys. abonentów. Brytyjski Sky to największa platforma satelitarna w Europie, która ma blisko 10 mln abonentów. Popularność telewizorów z systemami operacyjnymi i tanich przystawek z Android TV/Google TV z pewnością przyczyniła się do malejącej liczby klientów. Spadki za oceanem są jeszcze większe. Amerykańska platforma DirecTV odnotowała spadek liczby abonentów z 25 mln w 2017 roku do 15 mln obecnie. Z kolei Dish Network ma 8 mln klientów, podczas gdy 5 lat temu miał ich 13 mln.

Serwisy streamingowe pozwalają w dowolnym miesiącu anulować subskrypcję w przeciwieństwie do platform cyfrowych i sieci kablowych, które zazwyczaj wiążą się z klientami 2-letnimi umowami. Dzięki platformom z wideo na żądanie (VOD) problemem nie są już powtórki czy reklamy. Wiele kanałów tematycznych oferowanych przez tradycyjnych operatorów płatnej telewizji nawet co kilkanaście minut przerywa program reklamami.

Koniec emisji satelitarnej nieprędko

Przystawka Sky Stream jest oparta na globalnym urządzeniu do streamingu XiOne firmy Comcast. Obsługuje WiFi 4K UHD, HDR, Dolby Vision i Dolby Atmos i jest wyposażona w nowy, prostszy i mniejszy pilot głosowy zaprojektowany z myślą o serwisach streamingowych. Ma być alternatywą dla podobnych urządzeń Amazon Fire TV stick, Apple TV i Roku. Poza kanałami i VOD od Sky za pośrednictwem urządzenia można korzystać z serwisów streamingowych Netflix, Disney+, Apple TV+. Ma być taniej niż w przypadku Sky Glass. Za pakiet z 43-calowym telewizorem trzeba dopłacić 13 funtów miesięcznie.

Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”

Choć Sky Stream może być alternatywą dla odbioru satelitarnego, to rezygnacja z tej formy oferowania płatnych kanałów nie nastąpi prędko. W miastach nie ma problemu z dostępem do szerokopasmowego internetu. Gorzej sytuacja wygląda na wsiach i małych miejscowościach. Tam internet mobilny jest limitowany. Zmieni to dopiero szeroki zasięg 5G. Wówczas Sky może rozważyć rezygnację z drogiej emisji satelitarnej.

Dołącz do dyskusji: Gigant zrezygnuje z pakietów satelitarnych? Przystawki zamiast anteny

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
słuchacz
A jak ktoś mieszka w lokalizacji bez dostępu do Internetu to dokupi sobie Starlinka i będzie git ;-)
odpowiedź
User
TT
Tradycyjna telewizja liniowa odchodzi w zapomnienie. Nadawcy telewizyjni robią wszystko, aby zohydzić oglądanie tradycyjnych kanałów (większość niby-płatnych kanałów tematycznych przerywa programy reklamami, stacje ogólnodostępne postawiły na najbardziej prymitywną rozrywką w rodzaju plagi durnowatych paradokumentów itp.).
Niestety rynek serwisów VOD też nie jest taki różowy. Czeka nas coraz większe rozdrobnienie oferty (kolejne platformy VOD powstają jak grzyby po deszczu, każdy producent/wytwórnia chce uszczknąć swój kawałeczek tortu). Nowe serwisy powstają kosztem istniejących (wykrawane są kolejne prawa/licencje). W rezultacie więcej abonamentów do płacenia.
odpowiedź
User
Lol
zesraja się z prędkością netu
JUZ widze 10 mln osób oglądających skompresowany obraz wieczne buforowanie itd.
odpowiedź