Niedźwiecki i Strzyczkowski tworzą internetowe Radio 357. Zebrali już ponad 100 tys. zł
Wczoraj ruszyła zbiórka na uruchomienie rozgłośni internetowej Radio 357. W zespole mają znaleźć się byli dziennikarze radiowej Trójki m.in. Marek Niedźwiecki, Kuba Strzyczkowski, Piotr Kaczkowski, Marcin Łukawski i Piotr Stelmach. - Radio 357, tworzone przez dziennikarzy redakcji "starej" Trójki, już na starcie wskazało, że będzie bazowało na nostalgii. To na dłuższą metę może nie wystarczyć - uważają dziennikarze i publicyści. Na razie wystarczyło to na bardzo dobry start - w pierwszy dzień internetowej zbiórki radiowcy zebrali na projekt ponad 100 tys. zł.
O godzinie 14.00 w poniedziałek na swoich profilach w mediach społecznościowych byli dziennikarze Trójki ogłosili start zbiórki na nową inicjatywę medialną: uruchomienie rozgłośni internetowej "Radio 357". Nazwa bezpośrednio nawiązuje do Myśliwieckiej 3/5/7 – adresu, pod którym mieści się siedziba radiowej Trójki.
– Okazało się, że najlepsza kawa jest właśnie tutaj - mówi na jednym z filmów reklamujących nowe przedsięwzięcie Marek Niedźwiecki, który dołączył do zespołu nowego radia. Dziennikarz nawiązuje w ten sposób do słów, które (żartobliwie) wypowiadał podczas wywiadów po odejściu z Trójki, "że podejmie pracę w tej rozgłośni, która zaoferuje mu najlepszą kawę".
Decyzję w sprawie kontynuacji pracy Niedźwiecki miał podjąć w listopadzie. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że inicjatywa kolegów nieco zaskoczyła dziennikarza pod względem szybkości startu zbiórki.
W zespole znajdą się także inni byli pracownicy Trójki: Kuba Strzyczkowski, Piotr Kaczkowski, Marcin Łukawski, Piotr Stelmach, Katarzyna Borowiecka, Michał Olszański, Agnieszka Obszańska, Paweł Sołtys, Tomasz Michniewicz, Ernest Zozuń, Ola Budka, Marcin Cichoński, Marek Brzeziński, Katarzyna Kłosińska, Tomasz Rożek, Filip Jaślar, Łukasz Błąd, Gabi Darmetko, Iza Woźniak, Daniel Wyszogrodzki, Krzysztof Szubzda, Roma Leszczyńska, Tomasz Jeleński.
Lista nazwisk nie jest jednak zamknięta, stacja zapowiada, że przejmie programy nadawane przez Trójkę, a które były bezpośrednio kojarzone z redaktorami, którzy przez lata prowadzili dane audycje. Trwają również rozmowy w zespole czy uda się przywrócić Listę Przebojów Programu Trzeciego (z Markiem Niedźwieckim, chociaż – pod inną nazwą).
Radio 357, które nie będzie emitować reklam, będzie potrzebowało co miesiąc 500 tysięcy złotych. Start planowany jest przed końcem roku.
Assendi: 357 to gwarancja wielu trójkowych wartości
Sławomir Assendi, który był m.in. wiceszefem radiowej Jedynki, ale także stał na czele Radia Zet czy zasiadał w zarządzie Radia Eska, mówi - nawiązując do nadającego już Radia Nowy Świat:
- Trzy Trójki to w sam raz. Pierwsza nie jest już Trójką, jaką znali i lubili dotychczasowi słuchacze. W Trójce zostało kilkoro spośród tych, którzy tworzyli tę "trójkowość". To nie wystarczy, aby utrzymać poziom, do którego słuchacze dawnej Trójki byli przyzwyczajeni. Pewnie pojawią się nowi dla których ta nowa oferta i możliwość korzystania z niej na FM okaże się satysfakcjonująca. Powrotu do cyfr z przeszłości jednak już nie przewiduję - stwierdza.
Assendi podkreśla, że Radio Nowy Świat - choć odżegnywało się od Trójki - w zasadzie zaproponowało słuchaczowi bardzo trójkowe brzmienie i koncept, a tylko przeniosło dystrybucję sygnału z FM do internetu. - Nowoczesny okazał się sposób finansowania, jednak od kilku lat kwoty zbierane w ten sposób na różne inicjatywy rosną dwukrotnie z roku na rok. Może się zatem okazać, że nie tylko skorzysta na tym Radio 357, ale również istniejące już Radio Nowy Świat i inne – podsumowuje nasz rozmówca.
- Radio 357 już samą marką pokazuje skąd pochodzi. To dobrze, bo nie ma czego ukrywać. 357 to gwarancja wielu wartości, jakie przyświecały tym dziennikarzom i słuchaczom w poprzednim radiu. Być może posłuchamy i będziemy świadkami tworzenia się zupełnie nowego projektu multimedialnego na bazie radia. Dla nas słuchaczy - im więcej tym lepiej. Jeżeli pomiędzy nowymi stacjami nie będzie gestów, świadczących o animozjach - oba projekty mają szansę. Profesjonalizmu nie zabraknie - uważa.
Sito: Nie bądźcie panami redaktorami z Myśliwieckiej
Zdaniem Pawła Sito, szefa Radiospacja.pl pojawienie się nowej rozgłośni świadczy o tym, że radio internetowe w Polsce jest w rozkwicie. – Radio 357 ma świetną nazwę, gratulacje. Mam i postulat: niech co poniektórzy prezenterzy przestaną się upajać własnymi głosami. Posłuchałbym tego radia, ale ta maniera odstraszała mnie od wielu audycji w Trójce w ostatnich latach. Moim zdaniem prowadzący z takim problemem powinni zdjąć słuchawki i przestać w nich słuchać swoich głosów. Kiedy macie niepowtarzalną szansę na update siebie samych, nie bądźcie wciąż "panami redaktorami z Myśliwieckiej" w stu procentach, odpuśćcie, nabierzcie powietrza - zaznacza Paweł Sito w rozmowie z nami.
Jego zdaniem kolejna tego typu działalność ściąga zainteresowanie słuchaczy do internetu, co pomoże uzyskać reklamy innym mediom. Nadaje to też wagę radiu internetowemu.
- W ostatnim czasie pojawiały się znamienne newsy z „tradycyjnego" rynku radiowego: mieliśmy jubileusz Radia Zet, a kolejnego dnia pojawiła się informacja o wymianie prezesa. Po 1,5 miesiąca wyrzucili szefa Trójki, który miał ją zmienić. W świecie radia internetowego tego nie ma. Radio Nowy Świat ma obecnie super sytuację, wypromowali się na anty-PiS-ie. Szkoda nam Marka Niedźwieckiego, miałem nadzieję, że jednak będzie u nas. Choć było oczywiste, że skoro stanęli za nim, on musi stanąć za nimi - podkreśla Paweł Sito.
Michalski: Łączy nas tylko nadawanie w sieci
Z kolei szef newonce.radio Michał Michalski zwraca uwagę na fakt, że w tej chwili na rynku radiowym robi się bardzo mało miejsca.
- Wydaje mi się, że ma powstać radio, które będzie docierało do tej samej grupy, do której dociera już Radio Nowy Świat: grupy ludzi starszych o 20-30 lat, niż słuchacze newonce.radio. A do tego również chce bazować na crowdfundingu i również traktuje internet jako protezę, etap przejściowy. To zupełnie inny model biznesowy i mindset niż w naszym przypadku. Żadnej z tych stacji nie traktujemy jako bezpośredniej konkurencji, gdyż różnic jest tu więcej niż podobieństw, łączy nas właściwie tylko fakt, że nadajemy w sieci - ocenia.
Makowski: Nostalgia może nie wystarczyć
Publicysta „Do Rzeczy” i WP.pl, Marcin Makowski, podkreśla w rozmowie z nami, że w jego opinii Radio 357 może mieć problem ze znalezieniem i utrzymaniem słuchacza. - To ma być przecież radio internetowe, które - de facto - nie jest projektem nowym, ani nie jest też kontynuacją Trójki. To rozgłośnia budowana na dziennikarzach dawnej Trójki i bazująca, jak rozumiem, na nostalgii. Jeżeli będzie to strategia, w ramach której bazujemy tylko i wyłącznie na sentymencie po starej Trójce, to będzie to za mało.
Makowski zwraca uwagę, że – gdy Radio 357 zacznie nadawać - na rynku będą przecież trzy stacje odwołujące się do Trójki.
- Wszystkie trzy będą uważały siebie za prawdziwe, nawet jeśli Radio Nowy Świat uważa się tylko za spadkobiercę tej tradycji. Tymczasem już oryginalnej stacji słuchało mało osób. Nowy Świat pozyskał nowych słuchaczy, kto słucha „starej” Trójki – właściwie nie wiadomo. To, co zaproponuje Radio 357 może być najbliższe temu, co ludzie zapamiętali. Jednak większość odbiorców ma radio w domu albo w samochodzie, są to ludzie w wieku 40+ i 50+. Nie widzę ich przesiadających się „na radio internetowe”, a młody słuchacz ma już zagospodarowany ten sektor dosyć intensywnie. Pytanie więc, czy Radio 357 rozwinie swoją ramówkę o podcasty i rzeczy, które będą dostępne na Spotify’u – wtedy rzeczywiście, chciałbym tego słuchać - mówi nam Makowski.
Wątły: Projekt, który nic nie wnosi
Głos w sprawie nowej stacji zabrał też Kuba Wątły, manager programowy Halo.Radia. Na swoim Facebooku napisał, że dziennikarze szykują „kolejny projekt, który nie wnosi nic nowego”.
- Muzyczne radio z dodatkiem słowa, będzie potrzebowało... 500.000 złotych miesięcznie! Słabo? My, czyli #HaloRadio, które codziennie rozmawia w Wami przez większość doby, mając na pokładzie 50 fantastycznych i zaangażowanych osób, potrzebujemy jedynie 150.000 złotych miesięcznie. Czas to otwarcie powiedzieć: w przeciwieństwie do innych, nasz projekt to nie jest skok na Państwa kasę, sposób na łatwy zarobek, czy kolejny raz powielanie schematu. No, ale widać my jesteśmy naiwni, a nie do bólu pazerni i bezczelni – napisał.
Twórcy nowego radia zapowiadają przejęcie i kontynuację wielu programów znanych z anteny PR3. - Będzie poranek z Marcinem Łukawskim, będą audycje Marka Niedźwieckiego i muzyka Piotra Stelmacha. Katarzyna Borowiecka znowu opowie o filmach, a Piotr Kaczkowski znowu przeliczy płyty. Po południu dowiedzą się Państwo, co przyniósł dzień, Tomek Michniewicz zabierze Państwa w świat, a Ola Budka zagra, jak tylko ona potrafi. Zaśpiewamy piosenkę z dzwoneczkami, a w Nowy Rok będziemy wspólnie odliczać Top Wszechczasów. Dostaną Państwo to, co pamiętają, za czym tęsknią, a czego dziś już nie słychać - obiecują.
Dzisiaj ranp na koncie zbiórki było już prawie 110 tys. Ponad 4000 patronów deklaruje wpłatę 105 tys. zł miesięcznie. Za takie zaangażowanie dziękował na Facebooku jeden z liderów projektu, Piotr Stelmach.
Drugi z liderów, Kuba Strzyczkowski, w poniedziałek – na kilka godzin przed ogłoszeniem startu projektu - ogłosił, że rozstaje się z Polskim Radiem. - Dziś po 33 latach pracy w Trójce poprosiłem o rozwiązanie umowy o pracę z Polskim Radiem. Pozostaną piękne wspomnienia - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl.
Od 1 października w Trójce obowiązuje nowa ramówka, w której nie ma już m.in. pasm „Zapraszamy do Trójki”. Poranną audycję „Pora na Trójkę” prowadzą Łukasz "Ciechan" Ciechański (poprzednio w Rock Radiu) i Małgorzata Łukowska (przeszła z Meloradia), natomiast gospodarzem pasma popołudniowego został Piotr Łodej.
Według badania Radio Track od czerwca do sierpnia br. Trójka miała 3,9 proc. udziału w rynku słuchalności, to rekordowo niski wynik stacji.
Radio Nowy Świat nadaje od lipca, Rosiak tworzy podcasty
7 lipca br. nadawanie zaczęło konkurencyjne internetowe Radio Nowy Świat, w którego zespole też są byli dziennikarze Trójki, m.in. Magda Jethon, Wojciech Mann, Marcin Kydryński i Michał Nogaś.
Zbiórka na tę stację ruszyła w kwietniu, jej wyniki chwilowo pogorszyły się po tym, jak w sierpniu z Radiem Nowy Świat pożegnał się Piotr Jedliński.
Radio Nowy Świat jest dostępne m.in. w serwisie internetowym, poprzez aplikację mobilną oraz platformy Open FM i WP Pilot. Miesiąc po starcie rozgłośnia poinformowała, że jej aplikację pobrało już 200 tys. osób, a na Open FM i WP Pilot miała łącznie prawie milion unikalnych użytkowników.
Do tej pory Radio Nowy Świat na Patronite wsparło 31,8 tys. internautów, wpłacili łącznie 4,1 mln zł, z czego 745,3 tys. zł to wpłaty comiesięczne.
Na początku br., po tym jak nie przedłużono mu umowy w Trójce, Dariusz Rosiak dzięki środkom ze zbiórki internetowej zaczął przygotowywać dwa podcasty o tematyce międzynarodowej. W sierpniu cykl „Raport o stanie świata” przekroczył milion odsłuchów na platformach Anchor i Spotify. Niedawno współpracę z Rosiakiem zaczął Tomasz Rożek, poprzednio też związany z Trójką.
Jak dotąd na podcasty Dariusza Rosiaka 3,5 tys. użytkowników przekazało 363,6 tys. zł, z czego 55,6 tys. zł to wpłaty comiesięczne.
Dołącz do dyskusji: Niedźwiecki i Strzyczkowski tworzą internetowe Radio 357. Zebrali już ponad 100 tys. zł