SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Rzeczpospolita” pożegnała się z kilkoma dziennikarzami. Chrabota: spada sprzedaż, więc musimy oszczędzać

W ostatnich tygodniach „Rzeczpospolita” (Gremi Media) rozstała się z kilkoma dziennikarzami z działu krajowego, gospodarczego i sekretariatu, m.in. Magdaleną Lemańską i Joanną Ćwiek. - Musimy ograniczać naszą redakcję. Niestety nie stać nas na zatrudnianie tak wielkiego grona dziennikarzy. Spadają nakład i prenumerata - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, prezes IWP - fot. polsatBogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, prezes IWP - fot. polsat

Według naszych ustaleń ogółem z końcem lutego „Rzeczpospolita” rozstała się z Magdaleną Lemańską z działu ekonomicznego (pracowała w „Rz” przez ponad 10 lat), i Joanną Ćwiek-Świdecką z działu krajowego (była związana z dziennikiem od wiosny ub.r.), a z końcem ub.r. - z jednym dziennikarzem z działu ekonomicznego. Ponadto zwolniono przynajmniej jedną osobę z sekretariatu redakcji.

- Musimy ograniczać naszą redakcję. Niestety nie stać nas na zatrudnianie tak wielkiego grona dziennikarzy. Spadają nakład i prenumerata, walczymy z tym jak możemy i jesteśmy dobrej myśli, ale czasami trzeba - wbrew sobie i swojej woli - dokonywać oszczędności - uzasadnia Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Miesiąc temu informowaliśmy, że z „Rzeczpospolitej” zdecydowała się odejść Jolanta Ojczyk, wiceszefowa działu prawnego, natomiast Szymon Cydzik przechodzi do „Dziennika Gazety Prawnej”.

Według danych ZKDP w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” wynosiła 48 881 egz. (po spadku o 9,4 proc. w skali roku), a „Parkietu” - 4 086 egz. (po spadku o 8,9 proc.). W styczniu br. portal Rp.pl zanotował 3,26 mln realnych użytkowników i 12,34 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

- Powodem tych decyzji kadrowych były zmiany w strukturze gazety, co w każdym wydawnictwie jest procesem nieustannym. W tej chwili jesteśmy w trakcie rekrutacji na nowe stanowiska. Na tę chwilę możemy zdradzić, że zespół redakcyjny wzmocni niebawem redaktor, który zajmie się tematyką motoryzacyjną. Więcej szczegółów na ten temat podamy w stosownym czasie - dodano w przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl stanowisku Gremi Media.

W ub.r. z „Rzeczpospolitą” pożegnali się m.in. Ewa Usowicz (przeszła to wydawnictwa Wolters Kluwer Polska, gdzie objęła funkcję dyrektora działu serwisów informacyjnych), Grażyna Błaszczak i Paweł Jabłoński. Pracę w dziale krajowym dziennika zaczęli natomiast Joanna Ćwiek-Świdecka i Michał Kolanko.

Gremi Media stawia na rozwój w internecie, obniża wydatki na pracowników

Spółka Gremi Media, wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, w listopadzie ub.r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Głównym akcjonariuszem spółki jest grupa KCI kontrolowana przez Grzegorza Hajdarowicza. W sierpniu ub.r. 14,6 proc. akcji Gremi Media za 36,66 mln zł kupiła grupa inwestorów, m.in. fundusz North Base Media i spółka głównego udziałowca Ruchu, a w listopadzie North Base Media nabył jeszcze 4,39 proc. firmy za 11,02 mln zł.

W trzech kwartałach ub.r. Gremi Media zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 1,9 proc. do 76,74 mln zł i 411 tys. zł zysku netto (wobec 8 tys. zł zysku rok wcześniej).

Pod koniec grudnia ub.r. prezesem firmy został Tomasz Jażdżyński, zastępując na tym stanowisku Dariusza Bąka, który na początku marca br. został wiceprezesem KCI. - Najważniejsze co nas teraz czeka to trzy fundamentalne wyzwania dla naszej grupy: digital, digital i digital. W tym obszarze pan Tomasz Jażdżyński jest jedną z najbardziej kompetentnych osób w Polsce, co udowodnił w spółkach, które współtworzył i które odniosły duży sukces rynkowy. Oczekujemy, że 50 proc. przychodów Gremi Media pochodzić będzie z digitalu w perspektywie nie dłuższej niż trzy lata - zapowiedział Grzegorz Hajdarowicz.

W pierwszej połowie br. Gremi Media z reklam prasowych miała 8,15 mln zł (wobec 10,92 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 25,4 proc.). Wpływy z prenumeraty zmalały z 14,63 do 13,3 mln zł (czyli o 8,4 proc.), a ze sprzedaży kioskowej - z 4,87 do 4,46 mln zł (o 8,3 proc.). Za to w segmencie cyfrowym spółka osiągnęła duże wzrosty: wpływy z e-wydań, licencji i serwisów cyfrowych wzrosły z 9,5 do 12,63 mln zł, z reklam internetowych - z 2,3 do 3,1 mln zł, a z treści wideo - z 522 tys. zł do 1,5 mln zł.

W ostatnich latach Gremi Media mocno zmniejszyła koszty świadczeń pracowniczych - z 25,58 mln zł w 2014 roku do 18,65 mln zł w 2016 roku. Wzrosły natomiast wydatki na usługi obce (obejmujące umowy ze współpracownikami prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze) - z 59 mln zł w 2014 roku do 69,25 mln zł w 2016 roku.

W dokumencie informacyjnym z listopada ub.r. spółka podała, że w połowie roku zatrudniała na stałe 353 osoby, a z 244 współpracowała. W tej grupie było ok. 111 dziennikarzy i redaktorów.

Gremi Media oprócz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wydaje miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także realizuje inne projekty wydawnicze oraz działa w kilku innych segmentach (przede wszystkim eventów biznesowych i public relations). Ponadto do firmy należy kilka mniejszych spółek, a także większościowe udziały w spółkach E-Kiosk i ComPress oraz mniejszościowe w MMConferences. Z końcem 2016 roku firma zrezygnowała z dalszego wydawania drukowanych wersji magazynów „Sukces”, „Bloomberg Businessweek Polska” i „Uważam Rze”.

Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” pożegnała się z kilkoma dziennikarzami. Chrabota: spada sprzedaż, więc musimy oszczędzać

61 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
aZaliż
Papier się kurczy.
A będzie jeszcze gorzej, bo spadną stawki za teksty.
odpowiedź
User
Ron
nareszcie informacja o prawdziwym stanie Rzeczp.
odpowiedź
User
Dar
digital, digital, digital .... tylko tam też trzeba coś zaoferować, coś co będzie miało jakość. AI to napisze? Bu haha
odpowiedź