SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sasza Vislaus, koordynator PR brand w Danone Polska podsumowuje 2019 roku i prognozuje, co wydarzy się w 2020 roku

Najważniejszymi wydarzeniami 2019 roku i prognozami na rok bieżący dzieli się z czytelnikami Wirtualnemedia.pl Sasza Vislaus, koordynatorka PR brand w Danone Polska.

Wydarzenie roku
Myślę, że dla polskiej branży komunikacyjno-medialnej takim wydarzeniem było z pewnością wycofanie się wydawnictwa Marquard z tytułów prasowych. Informacja ta wstrząsnęła rynkiem i spowodowała, że ze wzmożoną siłą zaczęły powstawać pytania o kondycję prasy w Polsce. To wydarzenie jest niewątpliwie kamieniem milowym transformacji prasy i konsolidacji tytułów z przestrzenią digitalową, więc warto obserwować dynamiczną sytuację, aby dobrze oszacować i wykorzystać powstające możliwości.

Sukces roku
Sukcesem tego roku jest banan. W postaci dzieła sztuki autorstwa Maurizia Cattelana. Przyklejony do ściany taśmą banan z pobliskiego sklepiku zatrząsnął jedną z najważniejszych imprez artystycznych i został sprzedany za 150 tysięcy dolarów. Dlaczego uważam to za sukces? Przede wszystkim dlatego, że nie sposób policzyć wszystkich wzmianek tego dzieła, które ukazały się w mediach na całym świecie. Drugim miernikiem sukcesu jest również liczba parodii/cytatów/inspiracji, które powstały w odpowiedzi na wiadomość o tak wysokiej cenie sprzedaży wspomnianej instalacji. Choć świat sztuki jest niezwykle ekskluzywny i zamknięty, tu możemy być świadkami tego, jak ważny jest pomysł. Oczywiście nie tylko w sztuce.

Porażka/rozczarowanie roku
Wolę nie rozliczać ludzi z porażek, a swoich z kolei nie chciałabym upubliczniać

Człowiek roku
Powiedziałabym Olga Tokarczuk, jednak jestem przekonana, że zostanie ona wymieniona niejeden raz, wiec aby się nie powtarzać powiem, że człowiekiem roku bez wątpienia warto okrzyknąć Aretę Szpurę. Od dawna aktywna w dziedzinie ekologii, angażuje się w różnego rodzaju projekty prospołeczne, a jakiś czas temu wydała książkę o bardzo ambitnym tytule «Jak uratować świat». O ekologii i o nas, o naszych codziennych decyzjach, które ten świat dookoła nas kształtują. Według Arety, ratowanie świata nie polega na tym, aby dokonywać wielkich bohaterskich czynów, tylko na tym aby podejmować małe decyzję. Świadomie. Każdego dnia.

Serwis/kampania/projekt roku
#dożółtegokosza to, według mnie, przykład kampanii, w której każdy element stanowił część dużego ekosystemu komunikacyjnego, potęgującego przekaz. Adresując niezwykle ważne w naszych czasach kwestie segregowania odpadów i ich przetwarzania, marka Żywiec Zdrój w bardzo prosty sposób zakomunikowała swoje zobowiązania wobec produkcji plastiku i jego recyclingu oraz zachęciła swoich konsumentów do stania się partnerami w tym zobowiązaniu. Połączenie tradycyjnych nośników takich jak telewizja i outdoor ze wsparciem influencerskim pozwoliło na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Wszystkie elementy współgrały ze sobą, a co najważniejsze, sama kampania była spójna z wartościami marki.
 
Trend roku

Influencer marketing skrojony na miarę. Czym jest influencer marketing branża komunikacyjna od dawna wie, jednak rok 2019 pokazał, że mamy jeszcze sporo obszarów do zagospodarowania w tym zakresie. Marki coraz częściej decydowały się na współprace długoterminowe, angażujące twórców na wielu płaszczyznach komunikacji. Świetnym przykładem jest projekt Maybelline New York «Make Up in The City», który tworzy wartość dodaną w postaci kontentu dla konsumentów w oparciu zarówno o ekspertyzę makijażową, jak i autentyczność zaangażowanych influencerów. Odpowiednie dopasowanie twórców do marki, jej wartości i DNA wraz z nieszablonowym pomysłem na współpracę pozwalają na dotarcie do odbiorcy z przekonującym komunikatem.

Prognozy na 2020 rok
Storytelling by storydoing. Coraz bardziej zauważalna jest zmiana w komunikacji marek z produktowo-aktywacyjnej na tę na poziomie mega-brandu. Marki, a więc i komunikacja, podążają w kierunku wartości, które niekoniecznie bezpośrednio się wiążą z oferowanymi przez nie produktami. Zależy im coraz częściej, aby być czymś więcej, budować relacje nie tylko z konsumentami, ale również z lokalną bądź też globalną społecznością. Mając tak wysoką rozpoznawalność, marki same stają się key opinion liderami i bardzo często mają prawo, aby adresować poszczególne problemy z którymi boryka się społeczeństwo. Widzę duży potencjał na to, aby w przyszłym roku zaobserwować w Polsce więcej inicjatyw odbrandowych, których celem będzie wsparcie różnorodnych społeczności w ich potrzebach.


Dołącz do dyskusji: Sasza Vislaus, koordynator PR brand w Danone Polska podsumowuje 2019 roku i prognozuje, co wydarzy się w 2020 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl