NIK chwali Telewizję Polską. Za politykę antykorupcyjną
Od prawie roku w Telewizji Polskiej obowiązuje polityka przeciwdziałania nadużyciom i korupcji. W efekcie kontroli Najwyższej Izby Kontroli dołączono do niej zasady przyjmowania i wręczania prezentów przez pracowników. To jedno z niewielu działań nadawcy pozytywnie ocenionych przez NIK.
Uchwała wprowadzająca politykę przeciwdziałania nadużyciom i korupcji została przyjęta przez prezesa Telewizji Polskiej Mateusza Matyszkowicza w lutego br. Wcześniej w spółce obowiązywały jedynie procedury w tym zakresie.
Dlaczego całościową politykę wdrożono dopiero w br.? Dyrektor biura audytu i kontroli wewnętrznej na pytania Najwyższej Izby Kontroli wskazał kilka przyczyn. - Brak jednostki organizacyjnej wyznaczonej do opracowania przedmiotowego dokumentu, zmiany organizacyjne samego biura audytu i kontroli wewnętrznej oraz konieczność poddania pod konsultacje koncepcji związanych z ostatecznym kształtem dokumentu - wyliczył, cytowany w raporcie NIK.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Kontrolery z NIK zwrócili uwagę, że w polityce antykorupcyjnej nie określono zasad przyjmowania przez pracowników TVP prezentów, upominków czy gadżetów od partnerów biznesowych. - Zawarcie takich zapisów mogłoby uzupełnić postanowienia Polityki w obszarze przeciwdziałania zagrożeniom powstawania nadużyć i korupcji, zwłaszcza w kontekście wskazania, że regulacja ta miała określać podstawowe zasady i wymagania wspomnianego wyżej przeciwdziałania - ocenili.
TVP dodała zasady ws. prezentów
Od 2021 do maja br. (tego okresu dotyczyła kontrola przeprowadzona przez NIK w Telewizji Polskiej) tylko w biurze spraw korporacyjnych wyznaczono, pismem z marca 2021 roku, uregulowano przyjmowanie przez pracowników gadżetów i prezentów. Natomiast w 25 z 31 działów centrali TVP w ogóle nie wyznaczono zasad w tym obszarze, nie prowadzono też rejestrów ani list takich podarunków.
- Najwyższa Izba Kontroli zauważa, że wdrożona w lutym 2023 r. Polityka antykorupcyjna może okazać się nieskuteczna w zakresie minimalizowania ryzyka korupcji m.in. ze względu na to, że pracownicy 25 jednostek nie zostali wprost i jednoznacznie zobligowani do nieprzyjmowania prezentów od kontrahentów zewnętrznych. Treść przytoczonej Polityki nie zdefiniowała zakresu czynności związanych z bezpośrednim i pośrednim przyjmowaniem korzyści - podkreślono w raporcie NIK.
Czytaj też: Dziurawy zakaz konkurencji w TVP. Z firmami pracowników umowy na miliony zł
Zauważono też, że do końca czerwca br. w TVP nie wprowadzono też całościowej procedury związanej z przeciwdziałaniem konfliktowi interesów. Dyrektor biura spraw korporacyjnych tłumaczył, że w spółce obowiązują różne regulacje w tym zakresie. Wyliczył m.in. zakaz konkurencji, zasady udzielania zamówień publicznych oraz niektórych procesów zakupowych, współpracy z producentami zewnętrznymi, procesu rekrutacji, działań z zakresu produkcji i rekrutacji pracowników.
Ponadto na początku lipca prezes TVP przyjął zasady przyjmowania i wręczania prezentów w spółce.
Pozytywna ocena NIK
Według Najwyższej Izby Kontroli obowiązująca w latach 2021-2022 uchwała zarządu TVP w sprawie zasad udzielania zgody na zawieranie umów cywilnoprawnych „nie chroniła w wystarczającym stopniu przez wystąpieniem konfliktu interesów w Spółce”. - W połączeniu ze słabościami procesów zarządczych prowadziło to w Telewizji Polskiej do zjawisk sprzyjających powstawaniu nieprawidłowości - oceniono.
Pojawiła się też pochwała dla nadawcy. - W tym stanie rzeczy NIK odnotowuje pozytywnie przyjęcie przez Zarząd Spółki w trakcie trwania czynności kontrolnych, w dniu 8 lutego 2023 r. Polityki przeciwdziałania nadużyciom i korupcji w Telewizji Polskiej - zaznaczono.
Czytaj też: Zmiana w statucie TVP nie tak szybko, wniosek w KRS do poprawy. „Rozpaczliwe ruchy”
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała 50,7 mln zł straty netto, pod kreską była pierwszy raz od 2016 roku. Co prawda jej przychody wzrosły mocniej od wydatków operacyjnych, ale obsługa rekompensaty abonamentowej przyniosła aż 184 mln zł kosztów. Przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się w ub.r. o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, z czego wpływy sprzedażowe netto - z 3,15 do 3,14 mld zł. Natomiast koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby poszły w górę z 88,2 do 166,3 mln zł, a wynik ze zmiany stanu produktów poszedł w dół z 19 mln zł zysku do 17,9 mln zł straty.
Liczba pracowników TVP w ub.r. zmniejszyła się z 2 913 do 2 893, a liczba etatów - z 2888,95 do 2 876,08. Zatrudnienie w spółce było o ponad 100 pracowników i etatów niższe niż planowane przed rokiem. W Telewizji Polskiej w ub.r. zatrudniono 274 nowych pracowników. Równocześnie ze spółką rozstało się 289 osób.
Dołącz do dyskusji: NIK chwali Telewizję Polską. Za politykę antykorupcyjną
Mamy 1 kwietnia? Czy cuś?
Niesamowite.