UOKiK wygrywa w sądzie z Allegro. Serwis naruszał interesy konsumentów
Allegro naruszało zbiorowe interesy konsumentów - uznał UOKiK. Sąd Apelacyjny przyznał mu rację. Wyrok jest prawomocny. Mimo to serwis rozważa wniesienie skargi kasacyjnej.
Na wyrok obie strony czekały ponad pięć lat. W lutym 2016 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Allegro, najpopularniejsza platforma e-commerce w polskim internecie, narusza zbiorowe interesy konsumentów. Jego zdaniem w regulaminie zabrakło informacji o zasadach udzielania konsumentom ostrzeżeń oraz zawieszania ich kont na skutek ubiegania się przez sprzedających o zwrot prowizji w związku z niewykonaniem umowy zawartej za pośrednictwem serwisu Allegro.pl.
Decyzja sądu w tej sprawie zapadła 2 czerwca br. Sąd Apelacyjny przyznał rację prezesowi UOKiK. Jak informuje portal Wiadomoscihandlowe.pl, Allegro "miał 14 dni na opublikowanie wyroku na swojej stronie internetowej od czasu uprawomocnienia się decyzji, bo taki obowiązek nałożył na niego UOKiK".
Informacja pojawiła się na stronie Allegro.pl 16 czerwca. Trudno ją dostrzec, bo to zaledwie kilka słów w górnym pasku między reklamą a wyszukiwarką artykułów. Z lewej strony napisano jedynie: "Decyzja Prezesa UOKiK nr DDK 1/2016". Z prawej jest dopisek: "Szczegóły". Po kliknięciu czytamy komunikat Allegro. Serwis informuje w nim o wyroku Sądu Apelacyjnego i przypomina, jakie zarzuty sformułował prezes UOKiK.
"Jednocześnie Allegro informuje, że wskutek aktualizacji Regulaminu Allegro z dniem 24 marca 2020 r. Spółka trwale zaprzestała udzielania konsumentom ostrzeżeń oraz zawieszania ich kont w sytuacjach opisanych w decyzji Prezesa UOKiK, a w praktyce sankcja zawieszania konsumentom kont w takich okolicznościach nie jest stosowana od 11 września 2016 r." - napisano w komunikacie.
Odnośnik do treści decyzji będzie widoczny na stronie głównej Allegro przez miesiąc od daty opublikowania.
Spółka Allegro informuje, że rozważa wniesienie skargi kasacyjnej od wyroku Sądu Apelacyjnego do Sądu Najwyższego.
Allegro podnosi prognozy
Allegro to zdecydowanie najpopularniejsza platforma e-commerce w polskim internecie. Według badania Mediapanel w maju br. jej odsłona przeglądarkowa zanotowała 18,14 mln użytkowników i 62,4 proc. zasięgu, a aplikacja mobilna - 8,9 mln użytkowników i 30,6 proc. zasięgu.
W pierwszym kwartale br. firma Allegro osiągnęła wzrost przychodów netto o 61,1 proc. do 1,21 mld zł i zysku netto ze 104,6 do 269,6 mln zł. Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosła rdr o 50,6 proc. do 535,5 mln zł. Zysk netto zwiększył się do 269,6 mln zł z 104,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy Allegro pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 9,6 mld zł (wzrost o 46,1 proc. rdr).
Największy, 82,2 proc. udział w przychodach ogółem miał segment marketplace, usługi reklamowe odpowiadały za 8,4 proc. przychodów, własna sprzedaż detaliczna za 4,9 proc. oraz porównywarka cen Ceneo.pl za 4,1 proc..
Allegro planuje w całym 2021 roku zwiększyć zatrudnienie łącznie o 1.500 pracowników.
Dołącz do dyskusji: UOKiK wygrywa w sądzie z Allegro. Serwis naruszał interesy konsumentów