W ciągu roku zadłużenie sklepów internetowych wzrosło o jedną trzecią
Zadłużenie sprzedawców internetowych działających na polskim rynku wynosi ponad 231 mln zł, czyli w ciągu roku wzrosło o jedną trzecią - wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA i programu Rzetelna Firma.
Jak podał Krajowy Rejestr Długów, w październiku 2016 roku zadłużenie sklepów internetowych w Polsce wynosiło 172 mln zł. W ciągu roku wzrosło do ponad 231,1 mln zł.
"W rejestrze dłużników figurują już 3 362 podmioty z tej branży. Są to zarówno samodzielne e-sklepy, jak i firmy prowadzące sprzedaż w serwisie Allegro. Rok wcześniej było ich tam wpisanych 3 069. Obecnie mają one łącznie 22 531 różnorodnych niezapłaconych zobowiązań wobec kontrahentów" - powiedział PAP prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.
Według KRD z płatnościami zalegają głównie sprzedający towary w serwisie Allegro. Są oni winni wierzycielom ponad 190 mln zł wobec 142 mln zł rok wcześniej. W rejestrze wpisanych jest 2 729 podmiotów handlujących za pośrednictwem tej platformy. Z problemem wypłacalności borykają się także sklepy prowadzące sprzedaż przez własne witryny. Są one winne wierzycielom 40,5 mln zł.
Jak zaznaczył prezes Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak, to informacje szczególnie istotne przed zbliżającym się okresem gwiazdkowych zakupów. "Jeśli sklep jest zadłużony u dostawców towarów, możemy nie doczekać się zamówionego prezentu (...) Pamiętajmy, że na rynku funkcjonują +Dobre Zasady e-commerce+, określające kryteria wiarygodności sklepów internetowych" - przypomniał.
Jak dodał, e-sklepy powinny m.in. udostępniać swoje pełne dane, a nie jedynie e-mail, umożliwiać kontakt poprzez formularz online oraz telefoniczny, a takze wskazywać procedurę zwrotów i reklamacji. Ponadto, należy sprawdzić, czy sprzedawca nie figuruje w Krajowym Rejestrze Długów, oraz czy ma na swojej stronie Certyfikat Rzetelności.
Rekordzistami pod względem wartości długów są e-sklepy z województwa mazowieckiego, które nie zapłaciły partnerom ponad 43 mln zł, a także z województwa śląskiego, zalegające z zapłatą prawie 41 mln zł. Tuż za nimi plasują się wirtualne sklepy z Małopolski (32,5 mln zł) oraz Pomorskiego (prawie 23 mln zł).
Głównym wierzycielem internetowych sprzedawców jest, jak wynika z badania, branża finansowa. Bankom, firmom leasingowym i pożyczkowym, faktorom i ubezpieczycielom są oni winni ponad 44 mln zł. Na 21 mln zł opiewają niezapłacone rachunki za telefon.
Zgodnie z branżowymi szacunkami wartość rodzimego rynku e-commerce jest oceniana, jak wskazał KRD, na "36-40 mld zł ze zdecydowaną tendencją wzrostową w perspektywie kolejnych kilku lat".
Trzecia edycja badania "Długi e-handlu w Polsce" została przeprowadzona przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA i program Rzetelna Firma 2 października 2017 r. na podstawie danych z bazy KRD. Poprzednie odbyły się w 2016 i 2015 r.
Dołącz do dyskusji: W ciągu roku zadłużenie sklepów internetowych wzrosło o jedną trzecią