W ubiegłym roku ofiarami przestępstw telefonicznych padło 3,5 tys. seniorów
Wartość strat finansowych poniesionych w ubiegłym roku na skutek przestępstw telefonicznych to ponad 141 mln zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku powyżej 65 lat - poinformowała Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.
Państwowy Instytut Badawczy NASK, który wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości, prowadzi kampanię edukacyjną "#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior" zwrócił uwagę, że osoby starsze często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo mogą zostać zmanipulowanie przez cyberoszustów.
"Są przez to bardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy – nawet oszczędności całego życia. Dlatego działania edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa realizowane w odpowiedni sposób i dostosowane specjalnie do tej grupy odbiorców są obecnie szczególnie potrzebne" - zaznaczył PIB NASK.
Instytut powołując się na dane statystyczne z Krajowego Systemu Informacyjnego Policji zauważył, że wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych, w tym tych przeprowadzonych tzw. metodą na wnuczka i na urzędnika, to ponad 141 mln zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65+.
Jak podaje NASK, kampania "#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior" ma na celu podniesienie świadomości osób starszych na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi, zwłaszcza z wyłudzaniem danych, czyli tzw. phishingiem, a także podszywaniem się pod zaufane podmioty - tzw. spoofingiem, oraz stosowanymi przez oszustów manipulacjami i socjotechniką.
Według ekspertów NASK ważnym aspektem bezpieczeństwa seniorów jest zachęcanie ich do udziału w webinarach, warsztatach, a także spotkaniach stacjonarnych dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu organizowanych przez instytucje przyjazne seniorom.
"Seniorzy bardzo potrzebują takich spotkań, zwłaszcza tych stacjonarnych. Potrzebują bezpiecznej przestrzeni, w której mogą zadawać pytania oraz dzielić się swoimi obawami dotyczącymi przestępstw internetowych. Przestrzeni, w której wiedza ekspercka jest na wyciągnięcie ręki, a prowadzący rozumieją ich potrzeby i potrafią wytłumaczyć trudne zagadnienia w maksymalnie przystępny sposób" – powiedziała Beata Frankiewicz z funkcjonującego w strukturach NASK działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa, która koordynuje projekt "#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior".
NASK powołując się na raport GUS z 2021 roku wskazał, że aż 34,5 proc. osób w wieku 60–74 nigdy nie korzystało z internetu. Wśród przyczyn takiej sytuacji najczęściej wskazywane były brak potrzeby (27,4 proc.) oraz brak odpowiednich umiejętności (23,1 proc.).
W ramach kampanii edukacyjnej "#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior" publikowany jest cykl artykułów i infografik skierowanych do seniorów, w których wyjaśniane są najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw, a przede wszystkim skuteczne sposoby zapobiegania najważniejszym zagrożeniom cyfrowym.
Stworzona została również specjalna ulotka zawierająca najważniejsze informacje, ostrzegające zwłaszcza przed oszustwami telefonicznymi. Ulotka jest dystrybuowana w formie tradycyjnej - wydrukowana i rozdawana seniorom podczas wydarzeń edukacyjnych organizowanych przez NASK. Można ją także pobrać, wydrukować i wręczyć znajomym seniorom.
Dołącz do dyskusji: W ubiegłym roku ofiarami przestępstw telefonicznych padło 3,5 tys. seniorów