Warka, Tyskie i Lech piwnymi liderami reklamowymi. Mniej na telewizję i prasę, więcej na outdoor (analiza)
Od stycznia do sierpnia br. cennikowe wydatki producentów piwa (bez internetu) były minimalnie niższe niż rok wcześniej. Mocno wzrosły budżety Heinekena, Okocimia, Harnasia i Warki, za to zmalały w przypadku Żywca, Tyskiego i Żubra. Znacznie więcej wydano na reklamy outdoorowe, a mniej na reklamy w telewizji.
Cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) producentów piwa w pierwszych ośmiu miesiącach br. wyniosły 376,99 mln zł, o 1,68 mln zł mniej niż przed rokiem, co oznacza spadek o 0,4 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Warto zaznaczyć, że kwota ta obejmuje inwestycje wyłącznie na reklamy piwa, a nie np. sponsorowanych przez te marki imprez rozrywkowych czy sportowych. Przykładowo latem br. piwo Lech jako sponsora Przystanku Woodstock reklamował Jerzy Owsiak (zobacz szczegóły), wspierający siatkówkę Okocim został niedawno sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski (więcej na ten temat), producent Królewskiego przedłużył umowę z Legią Warszawa (więcej o tym), a Lech Pils został sponsorem Lecha Poznań (przeczytaj więcej).
Wśród marek największy budżet reklamowy miała Warka (produkowana przez Grupę Żywiec) - cennikowe wydatki na jej reklamy od stycznia do sierpnia br. wyniosły 43,98 mln zł, o 6,3 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 16,7 proc.). Wiosną i latem br. marka była promowana w kampaniach „Akcja na Rio” i „Akcja na mecz” nawiązujących do piłkarskich mistrzostw świata (więcej na ten temat), reklamowana też była Warka Radler (więcej o tym).
Wydatki na reklamy piwa Lech (produkowanego przez Kompanię Piwowarską) wzrosły w skali roku o 4,05 mln zł (to 13,9 proc. w górę). Markę Lech Premium wspierała seria reklam, której bohaterowie z różnych zakątków świata dziękowali Leszkowi Chmielewskiemu (zobacz szczegóły). Ponadto reklamowany był Lech Ice Shandy (więcej o tym).
Mocno wzrosły też budżety trzech marek należących do Carlsberg Polska: Somersby - o 4,54 mln zł (czyli o 21,3 proc.), Okocimia - o 7,57 mln zł (41,6 proc. w górę) oraz Haranasia - o 7,83 mln zł (czyli o 81,6 proc.). W reklamach Somersby występuje będący brand hero tej marki lord, a w spotach Harnasia - charakterystyczny góral (obejrzyj ostatni jak dotąd spot), natomiast Okocim w ostatniej dużej kampanii wznosił toast za wojowników i sportowców (obejrzyj to).
Z kolei budżet reklamowy Heinekena w skali roku prawie się potroił - wzrósł o 15,99 mln zł, czyli o 179 proc. Wiosną piwo było promowane jako sponsor piłkarskiej Ligi Mistrzów (więcej o tym), a latem w kampanii pod hasłem „Otwórz miasto” (przeczytaj o niej więcej).
Z drugiej strony cennikowe wydatki na reklamy piwa Żywiec (produkowanego przez Grupę Żywiec) zmalały o 9,51 mln zł (to 19,2 proc. w dół). Marka ta wiosną br. była promowana w trzech nowych wariantach do wyboru (zobacz szczegóły), a od sierpnia w kampanii nawiązującej do stylistyki PRL-wskich kronik filmowych (więcej na ten temat).
Budżet Tyskiego skurczył się rok do roku o 1,6 mln zł (czyli o 5,2 proc.), a Żubra (obie marki należą do Kompanii Piwowarskiej) - o 5,47 mln zł (to 21,9 proc. w dół). Wiosną br. w spotach Tyskiego występował Arkadiusz Jakubik, przypominając powiedzenia legendarnego trenera piłkarskiego Kazimierza Górskiego (obejrzyj to), natomiast we wrześniu przetarg na dalszą obsługę reklamową marki wygrała agencja Saatchi & Saatchi Poland (więcej na ten temat). Z kolei ostatnie animowane spoty Żubra pokazujące życie puszczy ilustrowały hasła „Co dwa Żubry, to nie jeden” (obejrzyj to), „Dobrze wpaść na Żubra” (zobacz tę reklamę) i „Żubr podchodzi do grilla” (zobacz to).
Wydatki reklamowe marek piwnych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VIII 2013 | I-VIII 2014 |
WARKA | 37 682 602 zł | 43 982 411 zł |
ŻYWIEC | 49 434 488 zł | 39 921 722 zł |
LECH | 29 014 901 zł | 33 063 298 zł |
TYSKIE | 30 710 698 zł | 29 109 846 zł |
SOMERSBY | 21 313 116 zł | 25 851 910 zł |
OKOCIM | 18 211 608 zł | 25 782 804 zł |
HEINEKEN | 8 932 399 zł | 24 921 613 zł |
ŻUBR | 24 962 340 zł | 19 492 973 zł |
KASZTELAN | 17 125 234 zł | 18 733 908 zł |
HARNAŚ | 9 603 165 zł | 17 435 708 zł |
wszyscy reklamodawcy | 378 678 590 zł | 376 994 721 zł |
Wśród producentów największe cennikowe wydatki reklamowe zanotowała Grupa Żywiec, której budżet wyniósł 137 mln zł, o 12,85 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 10,3 proc. w górę). Inwestycje Carlsberg Polska urosły o 18,79 mln zł (czyli o 20,7 proc.), a Browaru Namysłów (producenta m.in. Namysłów Pils) - o 8,25 mln zł (czyli aż o 146 proc.).
Za to Kompania Piwowarska zmniejszyła wydatki reklamowe o 30,18 mln zł (to 22,1 proc. w dół) i spadła z pierwszego na trzecie miejsce wśród największych marketerów. Natomiast budżet firmy Van Pur - produkującej piwo Łomża, które promowała ostatnio seria spotów pokazujących zjawisko łomżingu (obejrzyj niektóre z nich) - zmalał o 3,02 mln zł (czyli o 23,8 proc.).
Wydatki reklamowe producentów piwa | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VIII 2013 | I-VIII 2014 |
GRUPA ŻYWIEC | 124 151 143 zł | 137 003 785 zł |
CARLSBERG POLSKA | 90 550 057 zł | 109 341 638 zł |
KOMPANIA PIWOWARSKA | 136 502 943 zł | 106 325 821 zł |
BROWAR NAMYSŁÓW | 5 640 629 zł | 13 889 645 zł |
VAN PUR | 12 673 216 zł | 9 654 424 zł |
Do telewizji trafiło 302,73 mln zł cennikowych wydatków reklamowych browarów, o 19,62 mln zł mniej niż przed rokiem (to spadek o 6,1 proc.). Telewizja jest niezmiennie zdecydowanie najważniejszym medium w komunikacji marketingowych piwa, przy czym jej udział w ich całościowych wydatkach (bez internetu) zmalał z 85,1 do 80,3 proc.
Procentowo jeszcze bardziej spadły nakłady reklamowe w prasie: w gazetach o 1,13 mln zł (czyli o 27,6 proc.), a w magazynach o 905,8 tys. zł (czyli o 19,5 proc.).
Za to budżety reklamowe na outdoorze wzrosły w skali roku o 11,76 mln zł (34,3 proc. w górę), a w kinach - o 8,51 mln zł (czyli aż o 88,7 proc.).
Wydatki reklamowe producentów piwa | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VIII 2013 | I-VIII 2014 |
Telewizja | 322 355 221 zł | 302 729 781 zł |
Radio | 2 862 582 zł | 3 392 548 zł |
Gazety | 4 108 045 zł | 2 973 176 zł |
Magazyny | 4 631 308 zł | 3 725 520 zł |
Outdoor | 34 310 469 zł | 46 068 417 zł |
Kina | 9 595 865 zł | 18 105 279 zł |
Indoor | 815 100 zł |
|
razem | 378 678 590 zł | 376 994 721 zł |
Jeśli chodzi o internet, nieobjęty mointoringiem Kantar Media, to wydatki na reklamy wszystkich napojów (także niealkoholowych) w I kwartale br. stanowiły 1 proc. rynku reklamowego wartego 573,9 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Warka, Tyskie i Lech piwnymi liderami reklamowymi. Mniej na telewizję i prasę, więcej na outdoor (analiza)