Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów o 30 proc. i 21 mln zł zysku netto, potroiły się przychody pozareklamowe
W minionym półroczu Wirtualna Polska Holding zanotowała 189,2 mln zł wpływów ze sprzedaży, o 30,2 proc. więcej niż rok wcześniej, z czego 165,6 mln zł stanowiły przychody reklamowe. Zysk netto spółki wzrósł ponad dwukrotnie - do 21 mln zł, a jej zadłużenie kredytowe wynosiło 225,9 mln zł.
Przychody Wirtualna Polska Holding ze sprzedaży wyniosły w pierwszej połowie br. 189,22 mln zł, o 43,93 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 30,2 proc. w górę), a same wpływy gotówkowe - 171,57 mln zł, o 43,56 mln zł więcej (34 proc. w górę).
Skorygowana EBITDA spółki osiągnęła wartość 61,46 mln zł, po wzroście w skali roku o 49,32 mln zł (czyli 24,6 proc.), a zysk netto - 20,99 mln zł, o 11,39 mln zł więcej niż przed rokiem (118,7 proc. w górę).
Wpływy Wirtualnej Polski ze sprzedaży reklam wyniosły w minionym półroczu 165,64 mln zł, o 19,9 proc. więcej niż rok wcześniej i stanowiły 87,5 proc. wszystkich przychodów spółki (to znacznie niższy udział niż w pierwszej połowie ub.r. - 95,1 proc.). Natomiast przychody pozareklamowe firmy zwiększyły się w skali roku ponad trzykrotnie - z 7,16 mln zł do 23,58 mln zł.
Ze sprzedaży krajowej spółka zanotowała 153,9 mln zł (81,3 proc. jej wszystkich wpływów), o 34,91 mln zł więcej niż rok wcześniej (29,3 proc. w górę).
W ub. i br. Wirtualna Polska Holding zrealizowała szereg przejęć: w czerwcu ub.r. za ok. 20 mln zł kupiła Grupę NextWeb Media, jesienią ub.r. - za 12,5 mln zł porównywarki ofert finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, za 11,3 mln zł agregator odzieżowy Allani i za 83,6 mln zł spółkę Enovatis (wydawcę serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl), natomiast wiosną br. - za 14,5 mln zł porównywarkę TotalMoney.pl i za 22 mln zł 75 proc. udziałów Nocowanie.pl.
Jeśli dane finansowe tych firm z pierwszej połowy ub.r. doliczyć do wyników Wirtualnej Polski (tzw. ujęcie pro forma), jej wpływy ze sprzedaży wynoszą 168,7 mln zł (o 12,2 proc. mniej niż w pierwszej połowie br., a zysk netto - 7,6 mln zł).
Bez uwzględnienia tegorocznych przejęć Wirtualna Polska miała w minionym półroczu 169,58 mln zł wpływów, o 19,64 mln zł mniej niż z uwzględnieniem akwizycji.
W pierwszej połowie br. wydatki Wirtualnej Polski na pozostałe usługi obce wyniosły 61,77 mln zł (o 41,4 proc. więcej niż rok wcześniej), a na pozostałe wynagrodzenia i świadczenia - 59,09 mln zł (po wzroście o 25,3 proc. w skali roku).
Koszty związane z ofertą publiczną (spółka zadebiutowała w maju ub.r. na warszawskiej giełdzie), akwizycjami i restrukturyzacją spółek zależnych zmalały w skali roku z 7,44 mln zł do 4,4 mln zł, natomiast koszty amortyzacji wzrosły z 14,48 mln zł do 19,96 mln zł.
Na koniec czerwca br. zobowiązania długoterminowe Wirtualnej Polski miały wartość 324,79 mln zł, o 31,36 mln zł więcej niż na koniec ub.r. Ich zasadniczą część stanowiło zadłużenie kredytowe wynoszące 225,9 mln zł (w minionym półroczu na prowizje i odsetki z tego kredytu spółka wydała 5,41 mln zł).
Wartość aktywów spółki zwiększyła się w ciągu półrocza z 749,88 mln zł do 801,37 mln zł, a wartość jej kapitału własnego - z 357,58 mln zł do 368,63 mln zł.
Według badania Gemius/PBI w lipcu br. serwisy Grupy Wirtualna Polska zanotowały 19,33 mln realnych użytkowników i 3 mld odsłon. Wydawca przygotowuje też obecnie kanał telewizyjny, który będzie nadawany na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz w emisji satelitarnej.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów o 30 proc. i 21 mln zł zysku netto, potroiły się przychody pozareklamowe