Wtórny rynek smartfonów będzie wart 17 mld USD w 2016 r.
W 2016 roku użytkownicy telefonów komórkowych na całym świecie sprzedadzą bezpośrednio lub wymienią na nowe 120 mln używanych przez siebie smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 mld dolarów w skali całego świata. Dla porównania, w 2015 roku sprzedano 80 mln używanych smartfonów o wartości 11 mld dolarów - wynika z raportu Deloitte.
Szacuje się, że w bieżącym roku na świecie zostanie sprzedanych w sumie 1,6 mld smartfonów, co odpowiada wzrostowi o ok. 11 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Ok. 7 proc. z tej liczby mają stanowić urządzenia używane, podczas gdy w 2015 roku było to ok. 5 proc.
Jak rynek ten będzie ewoluował w Polsce? Z badania Deloitte "Global Mobile Consumer Survey 2015" przeprowadzonego w połowie 2015 r. wynika, że co dziesiąty dorosły Polak sprzedał poprzednio używany przez siebie smartfon. Z kolei 41 proc. użytkowników smartfonów w wieku 18-59 lat zadeklarowało, że ma tendencję do kupowania najnowszych urządzeń, jeśli naprawdę im się podobają, a 6 proc. decyduje się na ich zakup jak tylko pojawią się na rynku.
Ponadto operatorzy komórkowi w Polsce zaczynają wprowadzać programy, w ramach których zamiast wyrzucać lub odkładać na półkę używany telefon, można np. wymienić go w rozliczeniu na nowy. Jednocześnie 80 proc. polskich użytkowników smartfonów wymieniając swój telefon na nowy, stary zostawia sobie, oddaje innemu członkowi rodziny/ znajomemu lub po prostu wyrzuca.
Jak pokazują dane analizowane przez Deloitte, zmienia się sposób w jaki korzystamy ze smartfonów. Na rynkach rozwiniętych w 2016 roku już ok. 26 proc. użytkowników smartfonów (ponad dwa razy więcej niż w 2012 roku i o 4 pkt. proc. więcej niż w 2015 roku) w ciągu danego tygodnia będzie komunikować się nie wykonując w tym czasie żadnych tradycyjnych połączeń telefonicznych. Zyskali oni miano tzw. "data exclusives". Grupa ta zastąpiła tradycyjne rozmowy np. wiadomościami (w tym SMS-ami), jednocześnie wykorzystując również usługi umożliwiające transmisję głosu i obrazu przez internet.
Czy wśród polskich użytkowników smartfonów znajdziemy "data exclusives"? W połowie 2015 roku tylko ok. 3/4 dorosłych użytkowników smartfonów w Polsce w wieku 18-34 lata stwierdziło, że w ostatnim tygodniu wykonało lub odebrało standardową rozmowę telefoniczną. Ponadto blisko 30 proc. dorosłych Polaków częściej niż przed rokiem komunikuje się za pomocą SMS-ów i innych form wiadomości (wykorzystując do tego celu komunikatory IM), e-mail oraz sieci społecznościowych. Jednak patrząc na preferowane usługi komunikacyjne wśród użytkowników smartfonów w Polsce, tradycyjne rozmowy telefoniczne są nadal bardzo popularne. 78 proc. dorosłych użytkowników smartfonów nadal twierdzi, że w ciągu ostatniego tygodnia wykonało lub odebrało połączenie głosowe. Popularniejsze od nich okazały się jedynie SMS-y.
Tendencje, które zaobserwowano u osób dorosłych, mogą być jeszcze bardziej widoczne u dzieci i nastolatków, które zaczynając korzystać z usług telefonii komórkowej mają dostęp do szerokiego wachlarza różnych form komunikacji oraz nie są obarczone przyzwyczajeniem do rozmów telefonicznych. Firma Deloitte wraz z Fundacją Projekt Mokotów przeprowadziła badanie wśród 630 gimnazjalistów z Warszawy, Poznania i Słupska. Okazało się, że aż 95 proc. z nich ma dostęp smartfonów, podczas gdy w pozostałych grupach wiekowych odsetek ten nie przekracza 80 proc. Co więcej, 42 proc. gimnazjalistów planuje zakup lub spodziewa się prezentu w postaci smartfonu w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Dostępność smartfonów jest w tej grupie na takim samym poziomie jak laptopów. Większość uczniów gimnazjów (62 proc.) posiada również dostęp do konsoli do gier.
Młodzi użytkownicy w bardzo krótkim czasie po przebudzeniu sięgają po swój telefon. 7 na 10 uczniów szkół gimnazjalnych ma kontakt ze swoim smartfonem już w ciągu kwadransa po obudzeniu się, a bezpośrednio po otwarciu oczu po telefon sięga 36 proc. nastolatków. Wśród pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosi 6-7 proc.
46 proc. gimnazjalistów korzysta z telefonu ponad 3 godz. dziennie. Dla porównania oglądających telewizję przez taki sam okres czasu jest 13 proc. Prawie połowa przebadanych nastolatków spędza przed telewizorem tylko do 1 godz. dziennie. Polscy uczniowie od telewizji zdecydowanie wolą internet. Prawie 80 proc. ankietowanych wykorzystuje swój telefon do oglądania krótkich filmów wideo, podczas gdy wśród starszych użytkowników odsetek ten wynosi 46 proc. Z kolei 63 proc. gimnazjalistów używa telefonu do streamingu muzyki, a w innych grupach wiekowych jest to tylko 12 proc. Dla 1/3 nastolatków telefon służy również do streamingu filmów.
Laptopy, chociaż zdetronizowane przez smartfony, są dla 45 proc. gimnazjalistów najważniejszym urządzeniem, a 34 proc. spodziewa się dostać lub kupić nowy sprzęt tego typu w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy. Zainteresowanie tabletami jest dużo mniejsze - tylko 16 proc. gimnazjalistów chciałoby kupić lub otrzymać nowy model w kolejnym roku.
Uczniowie szkół gimnazjalnych to prawdziwi "data exclusives": 77 proc. z nich komunikowało się przez media społecznościowe w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie, a 34 proc. korzysta z portali społecznościowych częściej niż rok temu. Z kolei e-maile są rzadko przez nich wykorzystywaną formą komunikacji. 16 proc. zadeklarowało, że napisało maila w ciągu ostatniego tygodnia.
Na popularyzacji alternatywnych form rozrywki i pozyskiwania informacji przez młodych ludzi traci telewizja, ale jak się okazuje nie kino. Z prognoz Deloitte wynika, że wbrew obawom, które pojawiały się jeszcze dekadę temu, radzi sobie ono nadspodziewanie dobrze. Wartość biletów sprzedanych w USA i Kanadzie w 2016 roku spadnie jedynie o 3 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. W średnioterminowej perspektywie liczba sprzedanych biletów będzie spadać o 1 proc. rocznie, ale za to przychody z ich sprzedaży będą rosnąć w tym samym czasie o taką samą wartość.
W Polsce w 2005 roku frekwencja w kinach wynosiła 23,6 mln osób, a w roku 2015 było to już 44,7 mln (wzrost o prawie 90 proc.). Duża popularność seansów kinowych jest widoczna szczególnie wśród gimnazjalistów, w tym wśród tych z mniejszych miast, gdzie kino jest jedną z podstawowych i nielicznych form rozrywki. 1/3 wszystkich przebadanych gimnazjalistów była w ubiegłym roku w kinie więcej niż 10 razy.
Piętnasta odsłona raportu Deloitte - Global TMT Predictions prezentuje perspektywy na najbliższe 12-18 miesięcy w dziedzinie sektora technologii, mediów i telekomunikacji na świecie.
Badanie "Global Mobile Consumer Survey 2015" dotyczące użytkowników telefonów komórkowych na świecie zostało przeprowadzone na grupie blisko 50 000 respondentów z 31 krajów, w tym 2000 polskich konsumentów w wieku 18-59 lat.
Badanie Deloitte przeprowadzone we współpracy z Fundacją Projekt Mokotów zostało przeprowadzone na grupie ponad 600 gimnazjalistów z trzech polskich miast (Poznania, Słupska i Warszawy).
Dołącz do dyskusji: Wtórny rynek smartfonów będzie wart 17 mld USD w 2016 r.