Przypomnijmy, że miasto od kilku lat realizuje program renowacji toruńskiego nabrzeża. W pierwszym etapie prowadzono prace naprawcze nabrzeża tarasowego o długości 359,3 m. Jest to część środkowa odcinka nabrzeża pomiędzy mostem drogowym a mostem kolejowym (od limnigrafu do ul. Wola Zamkowa), łącząca funkcję zabezpieczającą z turystyczno-rekreacyjną. Działania polegały na przełożeniu żelbetowych elementów ubezpieczenia, wzmocnieniu konstrukcji poprzez reprofilację i impregnację oczepu żelbetowego oraz naprawie i wymianie elementów tarasowych - schodów i bruku.
Etap drugi objął naprawę umocnień na odcinku 473,8 m między mostem drogowym a zachodnią krawędzią ubezpieczenia tarasowego nabrzeża (na wysokości limnigrafu). Prace polegały na reprofilacji i impregnacji żelbetowego oczepu, remoncie schodów, wymianie zdewastowanego bruku z trylinki na pokrycie z dybli betonowych i kostki granitowej.
Kolejny etap prac rewitalizacyjnych przeprowadzono na odcinku ponad 645 m, między Wolą Zamkową a mostem kolejowym. Obejmowały one reprofilację i impregnację oczepu betonowego i schodów, oraz wymianę bruku z trylinki na bruk z dybli betonowych i kostki granitowej. W etapie IV wyremontowano ostatni fragment umocnień przeciwpowodziowych pomiędzy mostem drogowym a przystanią AZS o długości 430 m oraz przeprowadzono rekultywację portu.
Remont przystani nie jest ostatnim zadaniem, jakie miasto wykona na Bulwarze. W dniach 6 października – 7 listopada 2011 roku w naszym mieście odbyły się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości Bulwaru Filadelfijskiego. Najważniejsze postulaty uczestników konsultacji to więcej ławek i miejsc do rekreacji, rodzinne kawiarnie, drogi dla rowerów i ograniczenie ruchu drogowego. Raport z badania będzie podstawą stworzenia wytycznych do modernizacji jednego z ulubionych miejsc spacerowych torunian i turystów.
- Prace będą kontynuowane w przyszłym roku, w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji. Wówczas postawimy słupy oświetleniowe, powstanie przyłącze wodociągowe i pomosty pływające – dodaje Józef Czerwiński.
Warto wiedzieć, że w latach 70, w celu zabezpieczenia starówki przed skutkami wahań poziomu wody Wisły oraz działania fali powodziowej, wykonane zostały umocnienia prawego brzegu Wisły na odcinku od mostu kolejowego do przystani AZS. Stworzono w ten sposób przestrzeń, która odtworzyła w sposób naturalny połączenie gotyckiej zabudowy starówki z Wisłą. Po blisko 30 latach eksploatacji i erozyjnego oddziaływania rzeki stan techniczny nabrzeża uległ pogorszeniu tak dalece, że konieczne stało się zaplanowanie i przeprowadzenie ich remontu kapitalnego.