18 proc. Polaków jest przekonanych, że dobrzy pracodawcy w Polsce po prostu nie istnieją. 26 proc. ankietowanych ma problem z odpowiedzią na to pytanie. Co drugi ankietowany przekonany jest jednak, że dobrzy pracodawcy, gdzieś, w naszym kraju, istnieją.
Takie są wyniki badań, jakie przeprowadzili konsultanci Zielonej Linii, szukający odpowiedzi na pytanie, jakimi cechami charakteryzuje się idealny pracodawca. Konsultanci podczas telefonicznej ankiety zapytali respondentów także o to, co najbardziej przykuwa ich uwagę w przypadku ogłoszeń o pracę. Zdecydowana większość osób, w odpowiedzi na to pytanie wskazała satysfakcjonujące wynagrodzenie (96 proc.). Na drugim miejscu uplasowało się odpowiadające kwalifikacjom kandydata stanowisko pracy.
Jednak nie tylko kwestie finansowe i predyspozycje do wykonywania określonych obowiązków przykuwają uwagę w przypadku ogłoszeń o pracę. Dla 90 proc. ankietowanych najważniejsza jest reputacja samej firmy. To oznacza, że Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, kto szuka pracowników, a nie tylko jaką pracę i warunki oferuje. Ugruntowana pozycja firmy na rynku oraz pochlebne opinie na jej temat są w tym wypadku niezwykle ważne.
Mniej istotne, w przypadku poszukiwania odpowiedniej pracy, zdaniem trzech czwartych ankietowanych, są takie elementy jak: lokalizacja miejsca pracy czy godziny pracy, wymagany staż pracy jak też termin zakończenia naboru.
Ankietowani zwracają uwagę także na stabilność zatrudnienia, przede wszystkim rodzaj umowy, jaki proponuje pracodawca oraz oceniają czy dane stanowisko stwarza jakiekolwiek perspektywy rozwoju. Co ciekawe, wśród ankietowanych znalazły się osoby, które zwracają uwagę także na styl ogłoszenia, jego wygląd, a nawet liczbę wyświetleń.
Czym się charakteryzuje idealny pracodawca? Według klientów infolinii urzędu pracy najważniejsza jest „umiejętność” regularnie wypłacanego wynagrodzenia, co oznacza, że niektóre osoby zetknęły się już z problemem nieregularnych wypłat za wykonaną pracę (26 proc.). Na kolejnym miejscu znalazła się możliwość i wspieranie w procesie podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez podwładnych – tak odpowiedziało 18 proc. respondentów. Za niezwykle istotną klienci uznali także uczciwość pracodawcy, przestrzeganie przez niego przepisów prawa. Wyraźnie widać, że pracownikom przede wszystkim zależy na tym, aby pracodawca wywiązywał się ze swoich podstawowych obowiązków, jakie wskazuje Kodeks pracy.
A jak wygląda idealne miejsce pracy? Okazuje się, że integralnym elementem takiego miejsca jest kompetentna załoga w postaci dobrych współpracowników. O innych cechach idealnego stanowiska pracy, jakie wymienili ankietowani Polacy oraz o tym, co jest dla nich najważniejsze w pracy można przeczytać w najnowszym raporcie, jaki został opublikowany na portalu Zielonej Linii pod adresem:
http://zielonalinia.gov.pl/default.aspx?docId=1116&newsId=41386&templId=76&catId=6
Więcej praktycznych artykułów i najnowszych wiadomości z rynku pracy można znaleźć na: https://www.facebook.com/zielonalinia19524
Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)