Wraz ze wzrostem liczby transakcji zakupu energii do liczników przedpłatowych przez Internet i punkty Via-Moje Doładowania, Energa odchodzi od zawodnych energomatów. W zamian spółka rozwija wygodniejsze i bardziej nowoczesne możliwości zakupu energii. Z liczników przedpłatowych korzysta niespełna 3 proc. klientów Energi.
O tym, że klienci coraz rzadziej korzystają z energomatów świadczy malejąca liczba zawieranych przy pomocy tych urządzeń transakcji. Od początku tego roku nastąpił 30-procentowy spadek doładowań w energomatach. W tym czasie uznanie klientów zdobyły inne stworzone przez Energę możliwości zakupu porcji energii – przez Internet, telefon, w punktach oznaczonych Via-Moje Doładowania. Tylko w ten ostatni sposób dokonano ponad 50 proc. ogółu transakcji – mimo, że ta forma zakupu doładowania licznika przedpłatowego znana jest od niespełna roku i obłożona prowizją, nie wyższą jednak niż cena biletu za ewentualny przejazd do energomatu.
Biorąc pod uwagę zmieniające się preferencje klientów, wysoką awaryjność energomatów i częste akty wandalizmu, które przyczyniają się do wzrostów kosztów utrzymania tych urządzeń, spółka zdecydowała się odejść od tej formy sprzedaży kodów. Od 2 listopada do połowy grudnia wycofa z użytku wszystkie swoje energomaty. W zamian klienci firmy będą mogli korzystać z działających już alternatywnych form opłat za energię. Opłatę taką można już dziś zrealizować na cztery sposoby.
- Pierwszy z nich to zakup energii w Biurze Obsługi Klienta. Klient posiadający licznik przedpłatowy może dokonać zakupu energii elektrycznej bezpośrednio w kasie.
- Kolejną formą jest zakup przez Internet. Dzięki temu rozwiązaniu każdy klient może w prosty sposób kupić energię do swojego licznika przedpłatowego oraz otrzymać kody na doładowania przez e-mail lub sms (http://www.energa.pl/obsluga_klienta_platnosci_doladowanie_energii).
- Trzecia możliwość to skorzystanie z usługi doładowania w punktach płatności VIA Moje doładowania. Usługa ta, dostępna od stycznia 2009 pozwala na wygodny zakup doładowania energii w kasie sklepu z dostępną usługą sieci VIA. Zakupu można dokonać na dowolną kwotę i co najważniejsze skorzystać z tej możliwości przy okazji codziennych zakupów.
- Klient posiadający licznik przedpłatowy może dokonać zakupu energii elektrycznej poprzez Telefoniczne Biuro Obsługi Klienta. Klient wybierając w Biurze Obsługi Klienta produkt „Polecenia Zapłaty” musi poinformować o zamiarze doładowań przez tBOK. Po dokonaniu tych czynności klient otrzymuje w BOK unikatowe hasło. W tym momencie może już korzystać z usługi przez tBOK podając każdorazowo hasło. Usługa dostępna we wszystkich rejonach wkrótce też w Gdańsku.
Grupa ENERGA jest jednym z polskich holdingów energetycznych. Głównymi obszarami jej działalności są: wytwarzanie, obrót, dystrybucja i przesył energii elektrycznej i ciepła. Energa dostarcza energię elektryczną dla 2,5 mln gospodarstw domowych oraz do ponad 300 tys. firm, co daje jej około 17-procentowy udział w rynku sprzedaży energii elektrycznej. Grupa jest operatorem systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej na obszarze 75 tys. km kw. i eksploatuje ponad 188 tys. km linii elektrycznych, którymi przesyła ponad 19 TWh energii rocznie. Jest też krajowym liderem w dostawie energii ze źródeł odnawialnych. Grupa Energa posiada 45 elektrowni wodnych. Współpracuje także z lokalnymi producentami energii ze źródeł odnawialnych. Do jej sieci przyłączone są liczne elektrownie wiatrowe, małe elektrownie wodne i biogazownie. Grupa odgrywa również wiodącą rolę na krajowym rynku sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia ze źródeł odnawialnych. Pozwala to jej realizować globalną strategię na rzecz pozyskiwania energii ze źródeł ekologicznych, a zielona energia to już blisko 13 procent energii elektrycznej dostarczanej przez Energę do jej klientów. Grupa Energa to także jeden z największych pracodawców w Polsce - zatrudnia ponad 12,5 tys. osób.