Przyciągająca wzrok i docierająca do grupy docelowej – oferta pracy, podobnie jak ta reklamowa - powinna trafić w target. Jeżeli oferta pracy będzie napisana „na szybko”, stracimy nie tylko swój czas, ale i pieniądze na… kolejną rekrutację.
Wielu pracodawców nie przykłada zbyt dużej wagi do tego, jak powinna wyglądać prawidłowo skonstruowana oferta pracy. Jest to duży błąd. Dobra oferta będzie nie tylko wyglądała zachęcająco i przyciągała wzrok do zapoznania się z jej treścią, ale przede wszystkim powinna spełniać wzorowo swoją funkcję – zachęcić do udziału w rekrutacji tylko te osoby, których rzeczywiście szuka pracodawca.
Treść oferty
To od niej w dużym stopniu zależy, od kogo pracodawca otrzyma CV. W związku z tym, w treści samej oferty pracy powinny znaleźć się takie elementy jak: dokładna nazwa stanowiska pracy; zakres wymagań, jakie powinien spełniać kandydat i obowiązków czekających przyszłego pracownika; korzyści wynikające z zatrudnienia oraz informacje o firmie z uwzględnieniem siedziby wykonywania pracy. Są to podstawowe informacje, które pracodawca powinien zawrzeć w ogłoszeniu. Pominięcie któregokolwiek elementu może spowodować otrzymanie lawiny nieprzydatnych CV, wydłużyć proces rekrutacji, a nawet przyczynić się do procesu zakończonego niepowodzeniem: wyborem niewłaściwego kandydata lub jego rezygnacją w pierwszych dniach pracy.
Należy przy tym zaznaczyć, że sama treść oferty nie zagwarantuje, że tego typu sytuacje się nie zdarzą, ale z całą pewnością, znacząco zminimalizuje ryzyko ich wystąpienia.
Czy istnieje szablon?
Format ogłoszenia o pracę nie jest z góry narzucony, choć standardowo przyjęty jest układ treści składający się z występujących kolejno po sobie: nagłówka (nazwy stanowiska), wstępu i zakończenia. Pomiędzy tymi dwoma ostatnimi elementami można manewrować, np. lokalizacja wykonywania pracy może być podana na samym początku (jako atut) lub przy końcu ogłoszenia (jeśli nie ma większego znaczenia).
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku zamieszczania oferty na portalach z ogłoszeniami. Tutaj są zwykle dostępne określone formularze z pustymi polami do wypełnienia. Później dodana na portalu oferta jest dostępna w wyszukiwarce ofert pracy. Warto zwrócić uwagę na to, gdzie oferta może być zamieszczona bezpłatnie. Jednym z portali, który daje taką możliwość pracodawcom, jest Zielona Linia Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia. Na stronie internetowej: https://zielonalinia.gov.pl/zl/Account/LogOn?ReturnUrl=%2fzl%2fjob%2fcreate, po zalogowaniu do serwisu pracodawcy mogą dodawać bezpłatnie oferty pracy.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Oferta pracy musi być zgoda z prawem. Co to oznacza? Nie mogą się w niej znaleźć treści dyskryminujące ze względu np. na wiek, płeć czy religię. W sytuacji, gdy oferta pracy będzie naruszała zasadę równego traktowania, można zażądać odszkodowania od nieuczciwego pracodawcy.
To, w jaki sposób została skonstruowana oferta pracy świadczy o pracodawcy i jest jego oczekiwaną lub też nie – wizytówką. W związku z tym warto przyłożyć wagę nie tylko do tego, kogo szukamy, ale też, w jaki sposób te poszukiwania prowadzimy.
Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)