Ciężko jest być strategicznym przywódcą, jeśli nie wie się, jakimi kompetencjami powinien odznaczać się taki leader. Dążąc więc do sprawnego kierowania organizacją, czy teamem, warto wdrożyć w życie kilka dobrych nawyków.
- Przewiduj
Większość firm skupia się przede wszystkim na najbliżej przyszłości, a leaderzy nie wykazują myślenia peryferyjnego, obejmującego wizję z szerszym kontekstem. Takie zaniedbanie może sprawić, że firma będzie narażona na działania konkurencji, która dostrzega każde posunięcie „przeciwnika”. Chcąc lepiej przewidywać sytuację rynkową i reagować na nią, powinno się poszukiwać kluczowych informacji na obrzeżach swojej branży, szukać poza aktualnymi granicami swojego biznesu oraz budować szerokie zewnętrzne sieci, które pomogą w lepszym zbadaniu horyzontu.
- Myśl krytycznie
Zdrowy rozsądek sprawia, że jesteśmy w większym stopniu czujni i ostrożni w przyjmowaniu cudzych poglądów, czy decyzji. Osoby myślące krytycznie kwestionują wszystko, więc jeśli chcemy opanować taką umiejętność, trzeba poniekąd zmusić się do:
- przeformowywania problemów, w celu dotarcia do ich podłoża, pod względem ich przyczyn,
- kwestionowania aktualnych przekonań oraz postaw (również własnych),
- demaskowania hipokryzji, manipulacji oraz stronniczości w decyzjach organizacyjnych.
- Interpretuj
Wieloznaczność jest niepokojąca; w jej obliczu pojawia się pokusa dotarcia do szybkiego rozwiązania, które w efekcie niekoniecznie jest odpowiednie. Dobry strateg jest opanowany, syntetyzując informacje z wielu źródeł, zanim rozwinie swój punkt widzenia. Aby być w tym dobrym, powinno się szukać wzorów z wielu źródeł danych, zachęcać innych, żeby działali w ten sam sposób oraz kwestionować aktualne założenia i sprawdzać wiele hipotez jednocześnie.
- Podejmuj decyzje
Wielu przywódców pada ofiarą „paraliżu analitycznego”. Aby tego uniknąć, dobrze jest rozwijać procesy, a następnie je egzekwować, dzięki czemu znajdziemy się na wystarczająco dobrej pozycji. W tym celu należy:
- ostrożnie podejmować decyzję o dotarciu do sedna sprawy,
- stawiać na jakość, dokładność i sprawność, bez przesadnego dążenia do perfekcjonizmu
- zająć konkretne stanowisko pośród różnych poglądów, nawet jeśli dysponuje się niepełnymi informacjami
- Równoważ i reguluj
Osiągnięcie całkowitej zgody jest bardzo rzadkim zjawiskiem. Strategiczny przywódca musi popierać otwarty dialog, budować zaufanie oraz angażować kluczowych interesariuszy, szczególnie jeśli występuje rozbieżność poglądów. Chcąc to osiągnąć, powinno się:
- rozumieć, jaka jest przyczyna działań (również tych nieujawnionych) innych osób,
- ujawniać trudne problemy, nawet jeśli jest to niewygodne,
- oceniać tolerancję ryzyka, budując przy tym niezbędne wsparcie.
- Wraz z rozwojem firmy, coraz istotniejszy staje się również szczery feedback. Zarówno sukces jak porażka stanowią cenne źródło organizacyjnego uczenia się, dlatego ważne jest, by nie stronić od udzielania współpracownikom informacji zwrotnej – mówi Małgorzata Wawro, Social Media Manager GRUPA 365NET.
Powyższe wskazówki to bez wątpienia trudna lista zadań, ale warto je stopniowo wprowadzać w życie… nawet jeśli występują inne braki w wachlarzu naszych przywódczych umiejętności.
Więcej na: http://www.NR1wINTERNECIE.pl
http://www.grupa365net.pl oraz http://www.facebook.com/grupa365net