Decyzja o uruchomieniu samodzielnej działalności nie jest łatwa, ale postawienie wszystkiego na jedną kartę to domena kobiet, które dążą do zawodowej niezależności. Wyniki badań wykazały, że dla wszystkich badanych osiągnięcie niezależności jest niezwykle ważnym motywatorem do prowadzenia własnego biznesu, choć w mniejszym stopniu dla męskiej części społeczeństwa (77% kobiety i 68% mężczyźni). Kobiety biorące udział w badaniu uznały elastyczność godzin pracy, jako istotny czynnik w samorealizacji (55% kobiety i 38%mężczyźni). Jest ona idealnym rozwiązaniem umożliwiającym pogodzenie życia rodzinnego oraz pasji z rozwojem zawodowym. Właścicielki firm, zdecydowanie częściej niż mężczyźni, chcą bowiem wykonywać pracę zgodną z ich zainteresowaniami (55% kobiety i 38%mężczyźni), dlatego ten czynnik zajmuje wysokie miejsce w hierarchii ważności. To dowód na to, że kobiety są bardziej niż mężczyźni świadome swoich potrzeb, a ich oczekiwania względem wykonywanego zawodu są jasno sprecyzowane. Panie ufają w powodzenie swoich przedsięwzięć (61% kobiety i 36% mężczyźni), a aż 89% z nich jest zadowolonych z faktu prowadzenia działalności na własną rękę. Dla porównania tylko 75% mężczyzn odczuwa satysfakcję z kierowania firmą.
„Jak wynika z naszych badań, kobiety są bardziej aktywne w prowadzeniu swoich firm. Panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni. Mają wiarę w powodzenie biznesu od momentu jego zakładania, dzięki czemu potem osiągają większą satysfakcję jako niezależni przedsiębiorcy.”- mówi Patrycja Gołos, dyrektor ds. komunikacji, UPC Polska
Komunikatywność i otwartość na nowe technologie idą w parze
Dominującą cechą, wspierającą kobiety w osiągnięciu sukcesu zawodowego jest szeroko pojęta komunikacja. Znacznie częściej i efektywniej wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji. Wysoki odsetek kobiet korzysta także z Internetu stacjonarnego (79% kobiety i 37% mężczyźni), natomiast jego rolę, jako najszybszego i bezpośredniego źródła dotarcia do potencjalnych klientów, docenia 25% badanych pań. Mężczyźni, jako skuteczniejsze narzędzie nawiązania kontaktu z klientami postrzegają rekomendacje – 73% mężczyźni i 63% kobiety. Z kolei obecność w wyszukiwarkach, jako jedno z ważniejszych narzędzi dotarcia do potencjalnych klientów uznaje 63% kobiet i tylko 47% mężczyzn. Według badania prawie połowa właścicielek firm, a tylko 23% właścicieli pozycjonuje swoje strony w Internecie. Z portali społecznościowych aktywnie korzysta 23% pań i 16% panów. Ponadto, kobiety częściej korzystają z telefonów komórkowych (97% kobiety i 46% mężczyźni) i stacjonarnych (49% kobiety i 2% mężczyźni).
Jeśli zaś chodzi o obawy towarzyszące zakładaniu własnej firmy to można zauważyć, że dla kobiet mniejszą trudność stanowią czynności administracyjne i skomplikowane formalności (19% mężczyźni i 14% kobiety). To właśnie panie częściej niż panowie korzystają z nowych technologii i udogodnień, w aspekcie załatwiania spraw w e-urzędach korzysta z nich 25% kobiet, a tylko 8% mężczyzn.
„Przedsiębiorcze kobiety są jakby naturalnie zahartowane, albo wręcz wyluzowane: nie reagują nagle, z napięciem czy, siłą – jak mężczyźni – lecz podchodzą do spraw „na dłuższą metę i przetrwanie” co powoduje, że właśnie na dłuższym dystansie życiowym, osiągają więcej satysfakcji oraz potrafią czerpać radość z drobnych postępów lub zdarzeń. To ostatnie, mimo usilnych starań terapeutów, filozofów, ale i coachów, jest dla wielu mężczyzn niestety nieosiągalne…” – podsumowuje Robert Krool, ekspert w dziedzinie przywództwa i przedsiębiorczości.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w 2010 wśród właścicieli firm SOHO z miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. We wrześniu 2011 UPC Polska sfinalizowało zakup spółki Aster, rozpoczynając integrację obu firm. W zasięgu sieci UPC Polska oraz Aster znajduje się 2 608 300 mln gospodarstw domowych w ponad 100 miastach w Polsce. UPC Polska oraz Aster mają łącznie 1,493,900 abonentów telewizji kablowej, w tym 584 600 telewizji cyfrowej, 774 800 telewizji analogowej, 750 200 użytkowników internetu i 336 100 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska, właściciel spółki Aster, jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl
Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając 18 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 14 krajach, głównie w Europie, ale także w Chile i Australii. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (dane z dnia 30 września 2011).