W czasach niedoborów talentów specjalistycznych i menedżerskich marka pracodawcy nabiera coraz większego znaczenia dla funkcjonowania całej firmy. 3. edycja badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy 2012 w opinii specjalistów i menedżerów” wskazała najbardziej cenione firmy. Laureaci, którzy zajęli czołowe miejsca w rankingu zostaną wyróżnieni na ceremonii rozdania nagród w Business Centre Club 4 grudnia 2012 r.
Antal International opublikował właśnie wyniki 3. edycji badania przeprowadzonego pod patronatem Business Centre Club „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. Ponad 1500 respondentów wskazało firmy, w których chciałoby podjąć zatrudnienie. Badanie pozwoliło także odpowiedzieć na pytanie, jakie warunki zatrudnienia były najwyżej ocenione we wskazanych organizacjach. 4 grudnia 2012 roku w Business Centre Club odbędzie się uroczystość wręczenia nagród laureatom, którzy zajęli czołowe miejsca w rankingu. Partnerem wydarzenia zostało Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia.
Najbardziej pożądani pracodawcy w poszczególnych branżach
Do grona najbardziej pożądanych pracodawców zostały zaliczone firmy znane, od lat cieszące się renomą w branży. Do czołówki rankingu w tym roku dołączyły firmy: PKO Bank Polski, Ernst & Young, PGNiG, Kraft Foods, Faurecia, BorgWarner, Ghelamco, Rockwool, Astellas Pharma, Amgen, Philips, KGHM Polska Miedź, DB Schenker, DHL Polska.
Dynamiczne zmiany widać w obszarze sektora centrów usług wspólnych – na czoło wysunęły się następujące centra: Ikea, PMI Service Center Europe oraz Capgemini Polska. Zmieniło się również mocno postrzeganie branży handlu detalicznego, w której to pierwszą trójkę tworzą obecnie: Leroy Merlin, LPP, Douglas.
W branży IT i Telekomunikacja niezmienną popularnością wśród specjalistów i menedżerów cieszą się: Google, IBM, Microsoft.
„Doświadczeni i kompetentni specjaliści oraz menedżerowie bardzo świadomie wybierają przyszłego pracodawcę. Dobra opinia na rynku niejednokrotnie może zaważyć o pozyskaniu cennego pracownika. Publikowany przez Antal International ranking jest oceną wystawioną pracodawcom przez potencjalnych kandydatów, dlatego obecność w nim jest ważnym wyróżnieniem. Dowodzi, że wskazana firma jest pożądana przez pracowników pełniących często strategiczne funkcje w organizacji” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Tabela: Firmy, które zajęły miejsca I-III w rankingu Najbardziej pożądani pracodawcy 2012 w opinii specjalistów i menedżerów. (Pełna lista firm wyróżnionych w rankingu dostępna w raporcie „Najbardziej pożądani pracodawcy 2012 w opinii specjalistów i menedżerów”.
PKO Bank Polski |
12,4% |
Ikea |
37,5% |
BRE BANK |
10,1% |
PMI Service Center Europe |
16,7% |
ING Bank Śląski |
7,9% |
Capgemini |
11,7% |
PwC Polska |
31,3% |
PKN Orlen |
27,3% |
McKinsey & Company Poland |
11,9% |
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo |
13,6% |
Ernst & Young Polska |
6,0% |
Grupa Lotos |
9,1% |
Unilever |
12,9% |
Leroy Merlin Polska |
8,3% |
Kraft Foods Polska |
8,8% |
LPP |
5,8% |
Mars Polska |
8,2% |
Douglas Polska |
5,0% |
|
30,9% |
Faurecia Automotive Polska |
13,9% |
IBM Polska |
9,0% |
BorgWarner |
8,9% |
Microsoft |
7,6% |
Toyota Motor Poland |
8,2% |
Skanska |
8,3% |
Novartis Poland |
15,9% |
Ghelamco Poland |
6,5% |
Astellas Pharma Polska |
8,0% |
Rockwool Polska |
4,7% |
Amgen Polska |
7,1% |
Philips Polska |
7,9% |
Maersk Polska |
11,1% |
3M Polska |
6,9% |
DB Schenker Poland |
7,9% |
KGHM Polska Miedź |
6,7% |
DHL Polska |
7,4% |
Cenione warunki zatrudnienia, oferowane benefity
Do najbardziej cenionych warunków zatrudnienia oferowanych przez firmy wyróżnione w rankingu Antal International należy styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz innowacyjność.
„Firmom w Polsce przez wiele lat zarzucano zbyt niski stopień innowacyjności. Obecnie można zaobserwować, że to się zmienia – powstaje coraz więcej centrów badawczo-rozwojowych. Wyniki badania to sygnał dla pracodawców, że aby pozyskiwać najlepszych trzeba inwestować w innowacyjność. Kandydaci coraz częściej zwracają na to uwagę decydując się na zatrudnienie”
– zauważa Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Najbardziej pożądani pracodawcy zatrudnionym oferują też szereg benefitów. Do najczęściej spotykanych należy: opieka medyczna, służbowy laptop i telefon oraz karta fitness.
Źródła wiedzy o pracodawcach
Dla firm coraz bardziej istotne staje się pytanie, o źródła, jakimi najlepiej docierać do potencjalnych kandydatów. W porównaniu do 2. edycji badania, przeprowadzonej w sierpniu 2011 roku odnotować można znaczący wzrost (o 35 punktów proc.) znaczenia mediów i Internetu, jako źródła pozyskiwania informacji. Radziej były wymieniane targi pracy (27 punktów proc. mniej) czy opinie znajomych nie pracujących w danej firmie (13 punktów proc. mniej). Wciąż ponad 1/3 respondentów czerpie informacje o firmie od znajomych w niej pracujących.
„Warto zadbać o spójną komunikację nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz firmy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że jasny przekaz pojawi się równocześnie w wielu źródłach, z których kandydaci czerpią wiedzę” – podsumowuje Joanna Kucza, PR & Marketing Manager w Antal International.
O badaniu
Badanie Antal International Najbardziej pożądani pracodawcy 2012 przeprowadzone było metodą CAWI oraz CATI w terminie 3-20.09.2012. W badaniu udział wzięło 1557 respondentów z Polski. Badanie było anonimowe. Celem badania było pozyskanie informacji o preferencjach specjalistów i menedżerów odnośnie najbardziej pożądanych pracodawców, oceny oferowanych przez nich warunków czy źródeł pozyskiwania wiedzy o organizacjach. Stanowią one ważne uzupełnienie badań opinii studentów czy wewnętrznych ocen pracowników. Unikalną cechą badania Antal International jest możliwość samodzielnego wskazania przez respondentów każdej firmy, jako najbardziej pożądanego pracodawcy – w kwestionariuszu nie było gotowej, zawężonej listy możliwości. Dzięki temu, w rankingu wyróżnione mogł zostać również mniejsze czy lokalne firmy.
O Antal International
Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 110 oddziałów w 35 państwach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Firma powstała w 1993 roku i jako jedna z pierwszych w branży rekrutacyjnej wprowadziła podział zespołów na specjalizacje. Konsultanci koncentrują się na wąskich sektorach i dyscyplinach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. Więcej informacji na www.antal.com.
O Antal International w Polsce
W Polsce Antal International działa od 1996 roku i jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów. Biura w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw. Antal International świadczy usługę rekrutacji stałej, jak i zatrudnienia kontraktowego. Dzięki rozwiązaniom HR Consulting z zakresu oceny i rozwoju pracowników oraz Recruitment Process Outsourcing firma kompleksowo odpowiada na potrzeby pracodawców. Więcej informacji na www.antal.pl.