Doświadczenie i kompetencje - tego najczęściej poszukują pracodawcy wśród nowych osób do swojej firmy. To bardzo często bariera, którą trudno pokonać absolwentom uczelni i poszukującym pracy.
Według niedawno opublikowanych danych „Badania rynku edukacji wyższej na terenie Dolnego Śląska” aktualnie bez pracy w województwie dolnośląskim pozostaje 15% absolwentów. W całym kraju ta liczba szacowana jest na poziomie 23%. Prognozy instytucji poszukiwania zatrudnienia niestety nie budzą optymizmu. Pod koniec roku wskaźnik absolwentów bez pracy może sięgnąć nawet 30%. Jak zatem poradzić sobie na coraz trudniejszym rynku zatrudnienia i wyróżnić się w gronie aplikujących? - Postawić na kompetencje, bo to bardzo często one tkwią za wymaganiami stawianymi przez pracodawców w ogłoszeniach - wyjaśnia Monika Petryna z portalu rozwoju kompetencji e-peers. - Dzisiaj coraz częściej na pracownika patrzymy nie wyłączenie przez pryzmat jego wiedzy, ale przede wszystkim wiedzy i umiejętności wykorzystywane w aktywności zawodowej.
Systemowo, czyli idealnie
Z kolei badania przeprowadzone na potrzeby Wyższych Szkół Bankowychwskazują, że pracodawcom brakuje u absolwentów uczelni wyższych przede wszystkim umiejętności posługiwania się językiem obcym w stopniu umożliwiającym swobodną pracę. Doskwiera też brak umiejętności tworzenia profesjonalnych pism i dokumentów. - Oprócz wiedzy niezwykle ważna jest postawa, która pozwoli przyszłemu pracodawcy wierzyć, że absolwent jest przydatny - to tak zwana proaktywność, motywacja wewnętrzna, chęć szybkiego uczenia się od współpracowników stają się wyróżnikami na rynku pracy - wyjaśnia Joanna Ukleja, kierownik merytoryczny studiów HR dla Profesjonalistów w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. - Bardzo ważne jest tzw. myślenie systemowe, czyli umiejętność spojrzenia na swoją pracę poprzez pryzmat tego, jaki wpływ ma ona na innych, orientacja na klienta wewnętrznego, sprawne komunikowanie się. Do tego dodajmy umiejętność myślenia analitycznego i mamy kandydata idealnego.
Stawiając na kompetencje - myślisz o rozwoju
Według danych firmy doradczej Deloitte, która co roku przeprowadza badanie wśród studentów i absolwentów, przy wyborze pierwszej pracy najbardziej liczy się możliwość rozwoju i zdobywani nowych umiejętności. Takie zainteresowanie zadeklarował niemal co czwarty badany. Na drugim miejscu znalazło się wysokie wynagrodzenie. Co ciekawe, jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy wskazało go jedynie 16% odpowiadających. Młodzi ludzie poszukując pracy stawiają także na przyjazną atmosferę oraz szansę rozwoju poprzez udział w interesujących projektach zawodowych. Badanie opublikowane w 2013 roku potwierdza też, że zagraniczne wyjazdy studyjne oraz doświadczenie zdobywane w trakcie nauki w formule kilkutygodniowych praktyk mają największy praktyczny wpływ na wybranie pierwszego miejsca pracy.
- Tak naprawdę każdy absolwent i poszukujący pracy już na etapie podejmowania decyzji o kierunku zatrudnienia czy branży, w której chce pracować, powinien zastanowić się, czy ma w sobie potencjał niezbędny do podjęcia wyzwania zawodowego - mówi Tomasz Alfut z e-peers. - Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych można samodzielnie przejść dziś badania przygotowane przez specjalistów, które z jednej strony pomogą w odkryciu posiadanych kompetencji, a z drugiej w rozwoju określonych, na przykład tych często pojawiających się w ofertach pracodawców.
Jakiej pracy szukają dziś absolwenci? Zdecydowanie najatrakcyjniejsza jest ta umożliwiająca rozwój, pogłębianie wiedzy i podejmowanie nowych wyzwań. Co interesujące, większość przebadanych przez Deloitte absolwentów (38%) jako cel zawodowy stawia sobie status eksperta w wybranej dziedzinie. Dopiero na drugim miejscu priorytetem staje się niezależność finansowa – u niemal co czwartego ankietowanego. Tym bardziej przydatne są kompetencje, w których odkrywaniu i rozwoju wspiera e-peers. Aktualnie w ramach projektu „Pokolenie Kompetencji” realizowane są warsztaty dedykowane studentom i absolwentom, w ramach których poruszane są zagadnienia związane z kompetencjami i potrzebami rynku pracy. Każdy uczestnik warsztatów ma też możliwość wykonać badanie kompetencji, którego efektem jest Indywidualny Raport Kompetencyjny. Więcej informacji o projekcie można znaleźć tutaj.
Projekt e-peers jest przygotowanych w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej pt.: „Stworzenie portalu umożliwiającego planowanie, podejmowanie i monitorowanie działań rozwojowych w ramach kompetencji biznesowych” - działanie 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.