Energia to dzisiaj jeden z najbardziej pożądanych towarów na rynku. W obliczu rosnącego zapotrzebowania coraz większy nacisk kładzie się na oszczędność energii, m.in. poprzez redukcję strat ciepła. Tzw. szóste paliwo to powszechnie dostępny, czysty i bezpieczny sposób na poprawę bilansu energetycznego Polski.
Ponad 40% energii zużywa się w Polsce w budynkach – w tym 34% w budynkach mieszkalnych. Aż 70% tej wartości to koszty ogrzewania. Niestety społeczeństwo nie ma powszechnego dostępu do informacji, jak przekuć tę wiedzę w praktyczną korzyść: oszczędzać bez konieczności „zaciskania pasa” czy też rezygnowania z innych potrzeb.
W zakresie projektowania, 89% inwestorów zwraca uwagę na koszty inwestycji. Tendencja do cięcia kosztów na etapie budowy to jedna z poważniejszych barier dla budownictwa efektywnego energetycznie. Jednocześnie aż 63% inwestorów przyznaje, że bardzo istotne są także późniejsze koszty eksploatacji obiektu. W tym miejscu pojawia się kolejna przeszkoda na drodze mądrego oszczędzania: niedostateczna wiedza o trwałych i długofalowych korzyściach ekonomicznych, która skutkuje brakiem programów wsparcia ze strony państwa.
Budowanie w podwyższonym standardzie energetycznym to w rzeczywistości inwestycja. Przy ogrzewaniu gazem, koszt dodatkowej izolacji zwraca się po około 7,5 latach. Przy energii pozyskiwanej z węgla, całkowity zwrot poniesionych kosztów następuje po upływie 10-11 lat. Biorąc pod uwagę średni okres eksploatacji budynku przekraczający 30 lat, korzyści są oczywiste.
Tak jak w większości dziedzin, kluczowa jest edukacja. Bez przemyślanej strategii informowania o powszechnie dostępnych rozwiązaniach i bez systemów wsparcia ze strony państwa, trudno liczyć na istotne zmiany. W raportach wydanych w trakcie pierwszego etapu prowadzonej przez firmę ROCKWOOL kampanii Szóste paliwo znaleźć można szereg informacji i danych, które pozwalają lepiej zrozumieć korzyści budownictwa efektywnego energetycznie. Wchodząca właśnie w drugi etap kampania ma na celu wskazać, jak niewiele potrzeba, by zmienić realia polskiego budownictwa, stosując mądre oszczędzanie.
Kampania Szóste paliwo w nowej odsłonie
Ponieważ Unia Europejska zobowiązała się do 2020 roku zwiększyć efektywność energetyczną o 20% oraz zwiększyć udział wykorzystania energii odnawialnej do 20% (w porównaniu z poziomem z 1990r.), energochłonność w Polsce również musi zostać odpowiednio zredukowana. Zmniejszenie zapotrzebowania na energię w sektorze budynków może się do tego bardzo przyczynić: aż 31,9% jej zużycia w Polsce przypada na gospodarstwa domowe (28,8% przemysł, 22,3% transport, 17% handel i usługi).
Do wsparcia drugiego etapu kampanii Szóste paliwo ROCKWOOL zaprosił ekspertów Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Politechniki Łódzkiej, jak również ekspertów z BuildDesk oraz ROCKWOOL Energy Design Center.
Drugi etap kampanii będzie składał się z kilku elementów: swoje działania skoncentruje między innymi na młodych projektantach, przyszłych budowlańcach i inżynierach, czyli dzisiejszych studentach i uczniach. W ramach Young Experts Program realizowane będą wykłady i ćwiczenia przybliżające praktyczne aspekty budownictwa efektywnego energetycznie, auditingu i optymalizacji energetycznej, itp.
Kampania dostarczy także wiedzy i rozwiązań projektantom, architektom, wykonawcom oraz inwestorom w kontekście Standardu ROCKWOOL – optymalnie dobranych rozwiązań, które pozwalają zmniejszyć rachunki za ogrzewanie. W tym celu wdrożone zostaną również nowoczesne narzędzia, takie jak m.in. OptiHouse, pozwalające na optymalizację energetyczną i ekonomiczną budynku.
O ile pierwszy etap kampanii skupiał się na opracowanie raportów dotyczących efektywności energetycznej w Polsce, o tyle drugi skoncentruje się na analizie i studium przypadków rzeczywistych obiektów efektywnych pod względem energetycznym i ekonomicznym.
Wszystkie informacje na temat kampanii Szóste paliwo oraz wdrażanych działań można znaleźć na stronie www.6paliwo.pl