Katalog dobrych praktyk powstanie do końca września 2013 roku. Za jego powstanie odpowiedzialne są Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków, Biuro Toruńskiego Centrum Miasta oraz Wydział Architektury i Budownictwa.
Jednak najważniejszym narzędziem, które pozwoli docelowo w sposób zrównoważony kształtować przestrzeń starówki oraz skutecznie nią zarządzać, jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, wymagany w przypadku tworzenia parku kulturowego na terenie zespołu staromiejskiego. W czerwcu 2012 r. Rada Miasta Torunia podjęła uchwałę nr 321/12 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu dla obszaru staromiejskiego wraz z otoczeniem.
Sporządzenie planu miejscowego dla starówki w Toruniu pozwoli zachować wartości kulturowe, krajobrazowe i historyczny układ urbanistyczny. Plan stworzy warunki do rozwoju atrakcyjnej przestrzeni miejskiej o charakterze mieszkaniowo-usługowym, z uwzględnieniem przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej, administracji, kultury i nauki przy jednoczesnej maksymalnej ochronie przed zabudową terenów zieleni urządzonej oraz kształtowaniu ciągłości przestrzennej terenów zieleni wokół zespołu staromiejskiego.
Projekt planu ustali zasady zagospodarowania publicznych terenów zieleni, skwerów, parków i zieleńców, wskaże miejsca i określi sposoby zagospodarowania terenów wypoczynku, rekreacji, z uwzględnieniem placów zabaw dla dzieci. Plan rozstrzygnie także kwestie estetyki przestrzeni publicznych (dróg, ulic, placów skwerów) w tym m.in. określi zasady umieszczania reklam, nośników informacyjnych, elementów małej architektury i ogródków gastronomicznych. Na potrzeby projektu planu wykonane zostaną liczne opracowania branżowe, w tym m.in. studium historyczno-konserwatorsko-urbanistyczne oraz inwentaryzacja zieleni w strefie buforowej UNESCO.
Warto wspomnieć, że w Toruniu już od kilku lat na bieżąco podejmowane są działania w kwestii estetyki szyldów i reklam, w ramach przepisów ustawy o ochronie zabytków i w nawiązaniu do ochrony obszaru toruńskiej starówki, wpisanej na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Poza tym w mieście obowiązują przepisy prawa miejscowego określające ład reklamowy na starówce. I tak od czerwca 2009 r. Biuro Toruńskiego Centrum Miasta, w porozumieniu z Miejskim Zarządem Dróg, wprowadziło specjalną nalepkę, którą są oznaczane reklamy umieszczane na terenie Torunia. Inicjatywa służy uporządkowaniu ekspozycji reklam i wizerunku miasta nie tylko na obszarze TCM, ale także poza jego granicami. Pozwala precyzyjnie odróżnić legalne reklamy, za które uiszczono stosowne opłaty w MZD, od reklam nielegalnych. Nalepki przyczynią się również do przejrzystego a zarazem rygorystycznego stosowania kar przewidzianych za nielegalne umieszczanie reklam. Nalepka jest wydawana przez Miejski Zarząd Dróg wraz z decyzją zawierającą zgodę na umieszczenie reklamy w pasie drogowym.
Z kolei, zgodnie z uchwałą nr 270/03 Rady Miasta Torunia, handel pamiątkami w obrębie Zespołu Staromiejskiego odbywa się przed sklepami, w których sprzedawane są takie towary, a w okresie od 1 kwietnia do 31 października handel pamiątkami i innymi artykułami promującymi Toruń może odbywać się ze straganów, których forma i wystrój będą odpowiadać charakterowi zabudowy starówki. W roku 2010 na zlecenie Biura Toruńskiego Centrum Miasta opracowany został projekt straganu zaakceptowany przez Miejskiego Konserwatora Zabytków, według którego wszyscy sprzedawcy pamiątek obecnie wykonują swój stragan.
Ta sama uchwała reguluje także zasady prowadzenia ogródków gastronomicznych. Muszą one być lekkiej konstrukcji, bez ścian bocznych, z delikatnymi meblami. Opinię na temat ich estetyki musi wydać miejski konserwator zabytków oraz Biuro Toruńskiego Centrum Miasta.
***
„Program działań społeczno-gospodarczych dla zespołu staromiejskiego w Toruniu” zawiera 50 zadań dotyczących spraw społecznych, gospodarczych, porządku i bezpieczeństwa oraz ładu przestrzennego. Dokument jest kontynuacją i uzupełnieniem działań już podejmowanych w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Torunia na lata 2007-2015. Umożliwi przygotowanie i wdrażanie konkretnych działań w długofalowej perspektywie, ale nie będzie dokumentem zamkniętym - zakłada się bieżące dostosowywanie jego zapisów do nowych wymagań i ich aktualizację w miarę potrzeb.
Zadania szczegółowe Programu podzielone są na dziewięć grup tematycznych:
• działania na rzecz mieszkańców zespołu staromiejskiego (m.in. wsparcie dla rodzin, współpraca ze szkołami, pozabudżetowe źródła finansowania działań o charakterze społecznym)
• aktywizacja osób bezrobotnych (m.in. możliwości dofinansowania miejsc pracy, szkolenia)
• wspieranie przedsiębiorczości (m.in. uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem handlu, wspieranie branż chronionych i zanikających, promocja środowiska rzemieślniczego, preferencje dla przedsiębiorców po raz pierwszy podejmujących działalność w obrębie starówki)
• gospodarka lokalami mieszkaniowymi i użytkowymi (m.in. poprawa stanu technicznego oraz estetyki zaniedbanych kamienic, baza lokali do wynajęcia, system zamiany mieszkań)
• ład przestrzenny (zasady dot. reklam i szyldów, zredagowanie wytycznych do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w oparciu o przyjęte zasady gospodarki lokalami użytkowymi)
• organizacja ruchu drogowego (m.in. zmiany w organizacji ruchu, zwiększenie liczby miejsc parkingowych, rower miejski i strzeżony parking dla rowerów
• porządek i bezpieczeństwo (m.in. zwiększenie liczby patroli, intensyfikacja wykorzystania monitoringu, warsztaty samoobrony, wybieg i toaleta dla psów, budowa podziemnych pojemników na odpady)
• rekreacja, turystyka i wypoczynek (m.in. nowe miejsca rekreacji, zagospodarowanie Bulwaru Filadelfijskiego, nawierzchnie przyjazne pieszym, więcej ogólnodostępnych toalet z miejscami do przewijania niemowląt)
• kultura (plenerowa galeria, Festiwal Piernika, sezonowa scena plenerowa na Rynku Staromiejskim).