W mieście może znajdować się 10 - 20 stacji rowerowych będących praktycznie automatycznymi parkingami rowerowymi z 150 - 300 stojakami, w których możemy pobrać i oddać około 150 rowerów. Rowery nie będą zwykłymi modelami, które możemy kupić w sklepie, ale muszą zostać wykonane na zamówienie operatora systemu. Najważniejszą ich cechą będzie możliwość łatwego wypinania i oddawania do stacji - każdy operator stosuje swój własny system.
Rower będziemy mogli wypożyczyć i oddać go z dowolnej stacji. Specjalny system informatyczny dba o autoryzację oraz rozliczenie czasu jazdy. Aby zachęcić użytkowników do korzystania w większości systemów pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne. Jeśli czas ten przekroczymy, system pobierze opłatę, która będzie rosnąć w miarę upływu czasu. Rower można wypożyczyć po zarejestrowaniu się w serwisie oraz dokonaniu niezbędnych opłat. Płatności mogą być dokonywane za pośrednictwem strony internetowej (przelewy) oraz bezpośrednio w stacji rowerowej kartami płatniczymi oraz zbliżeniowymi.
Przykładowe opłaty za wypożyczenie:
• Jednorazowa zwrotna opłata inicjalna - 20 zł
• 1 – 20 minut – 0 zł
• 21 – 60 minut – 1 zł
• druga godzina - 3 zł
• trzecia godzina – 5 zł
• czwarta i każda kolejna godzina – 7 zł
- W wielu miastach, gdzie funkcjonują już wypożyczalnie, rowery stały się alternatywna formą transportu – mówił dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Jarosław Więckowski. – Chcemy, żeby stacje, gdzie będzie można wypożyczyć rowery, znajdowały się w różnych częściach miasta, a także np. przy galeriach handlowych.
Finansowanie projektu zostało rozłożone na lata 2013-2016. W budżecie Gminy Miasta Torunia, zabezpieczono środki na realizację tego zadania:
• 160 tys. zł na 2013 rok
• 230 tys. zł na 2014 rok
• 230 tys. zł na 2015 rok
• 160 tys. zł na 2016 rok.
Ponadto miasto będzie się starało pozyskać środki unijne na dofinansowanie tego zadania.