Idea zachowania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym szturmem podbija serca pracowników i przekonuje do siebie przedstawicieli zarządów. Coraz większa świadomość zagrożeń związanych z nasilaniem się takich negatywnych zjawisk jak wypalenie zawodowe, nieefektywność czy pracoholizm sprawia, że specjaliści HR dwoją się i troją, by umożliwić swoim pracownikom osiągnięcie tej magicznej równowagi. Troska o kompleksowy rozwój zatrudnionych osób procentuje w bardzo wielu obszarach. Od podniesienia motywacji i zaangażowania, zwiększenie skuteczności pracowników, przez atmosferę w pracy, po ograniczanie fluktuacji i zatrzymanie cennych talentów w firmie. Choć wielu HR-owców słyszało o zasadach WLF to jednak nadal w wielu firmach jest jak Yeti… wszyscy o tym słyszeli, ale nikt nie widział na własne oczy!
W jaki sposób można wprowadzić zasady zdrowej równowagi i zrównoważonego rozwoju pracowników w organizacji? Jeśli jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie zasobami ludzkimi w Twojej organizacji właśnie pomyślałeś o karcie sportowej bądź kuponach do kina lub teatru – które zwłaszcza w kontekście noworocznych postanowień mogą wydawać się wyjątkowo trafionym narzędziem pozapłacowej motywacji - to pomyśl jeszcze raz! Lub po prostu przeczytaj do końca ten artykuł.
Zestawom obowiązkowym mówimy stanowcze…tak, ale…
Nasi pracownicy są przyzwyczajeni do dodatków pozapłacowych takich jak karta uprawniająca do korzystania z zajęć sportowych, dodatkowe ubezpieczenie medyczne lub też bilety do kina, teatru czy na koncert. Choć tego rodzaju benefity są dla nich atrakcyjne, i nawet chętnie z nich korzystają, to jednak wpływ tych świadczeń na motywację pracowników, ich zaangażowanie i wydajność w pracy, jest niewystarczający. Są dwa powody, dla których tak się dzieje. Pierwszym z nich jest powszechność tych dodatków, które stosowane są już nie tylko przez największe koncerny i korporacje, ale również firmy z sektora MSP. Bywa, że już podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydaci są absolutnie przekonani, że gdy tylko zostaną szczęśliwie zatrudnieni karta sportowa oraz ubezpieczenie trafią do niego z pewnością, niczym słynna kawa i „W-Z-ka” do Stanisława Tyma w kultowym filmie „Miś”.
Aby wyjść poza ten schemat dział HR musi wykazać się kreatywnością i nieszablonowym, indywidualnym podejściem do zatrudnionych osób. Od czasu powstania znanej komedii Stanisława Barei minęło wiele lat, i o ile wtedy „zestaw obowiązkowy” wystarczał, by z sukcesami „bić się o złotą patelnię”, o tyle teraz jest to stanowczo za mało, by zapewnić pracownikom work life balance i dzięki temu zasłużyć na miano najlepszego pracodawcy. Poza tym nie każdy pracownik ochoczo biegnie na siłownię czy basen po męczącym dniu pracy lub też w piątkowy wieczór wybierze się do filharmonii na koncert. Oferując pracownikom to, co wszyscy, nie możemy oczekiwać, że zbudujemy unikatowy wizerunek jako pracodawca.
Drugim powodem, dla którego standardowe benefity mają niewielki wpływ i przełożenie na zaangażowanie i motywację zatrudnionych osób jest ich zunifikowany, bezosobowy charakter. Każdy z naszych pracowników jest inny. Nie jest to, co prawda zbyt odkrywcze stwierdzenie, jednak starając się zapewnić zatrudnionym osobom równowagę między życiem osobistym a pracą, trzeba myśleć
w kategoriach indywidualnych. Sytuacja życiowa, osobista, finansowa czy rodzinna każdego człowieka w oczywisty sposób wpływa na to, jak funkcjonuje on w pracy. Jeśli boryka się z problemami wynikającymi na przykład z nieporozumień i konfliktów, ze swoim zbuntowanym nastoletnimdzieckiem, to problemy te będą przekładały się na sposób jego funkcjonowania w środowisku pracy. Gdy zmaga się z przewlekła chorobą Rodzica, również będzie potrzebował bardziej elastycznego podejścia pracodawcy. Choćby możliwości „odpracowania” godzin przeznaczonych na wizyty lekarskie czy dowożenie bliskiego na zabiegi. Dlatego też HR-owcy powinni najpierw poznać a następnie odpowiedzieć na indywidulane potrzeby konkretnych pracowników lub też grup pracowników, którzy mają zbliżoną do siebie sytuację życiową.
Wszystko, czego nie spodziewasz się w pracy
Dział HR może zaproponować zatrudnionym szereg szkoleń i warsztatów, które sprawią, że poczują się oni zauważani i doceniani, nie tylko jako pracownicy, ale także jako osoby, o których kompleksowy rozwój dba pracodawca. Kreatywność ale również odwaga w proponowaniu czasem niekonwencjonalnych narzędzi jest kluczem do sukcesu. Oczywiście nie chodzi o to, by pomysły były tylko wyjątkowo wyszukane, ale również takie, które faktycznie mogą się przydać w codziennym życiu pracowników.
Zajęcia i warsztaty w ramach work life balance mogą dotyczyć bardzo wielu aspektów i dziedzin. Cenione i bardzo potrzebne pracownikom, którzy są młodymi rodzicami, są np. zajęcia z opieki nad niemowlakami lub też „chustowania”, czyli noszenia dziecka w specjalnej chuście na brzuchu lub też kurs pierwszej pomocy przedmedycznej dla dzieci. Pojawienie się na świecie dziecka to prawdziwa rewolucja w życiu każdego rodzica. Odnalezienie się w nowej roli i sprostanie wielu wyzwaniom związanym z opieką i wychowaniem potomka, to temat, który można eksploatować na bardzo wiele sposobów, a i tak pozostanie on ciekawy i atrakcyjny dla pracowników, bo dotyczy najważniejszej osoby w ich życiu.
Idea work life balance zakłada kompleksową dbałość o rozwój pracownika. Dlatego nie powinno zabraknąć tematów związanych ze zdrowiem. Siedzący tryb pracy, długotrwałe wpatrywanie się
w monitor, sprawiają, że pracownikom grozi szereg dolegliwości zdrowotnych. By ich przed nimi ustrzec, warto zorganizować zajęcia uczące w jaki sposób należy wykonywać prawidłowo czynności biurowe, by nie obciążać dodatkowo stawów czy wzroku. Warto rozważyć nawet kurs specjalistycznych ćwiczeń z zakresu jogi dla kręgosłupa, które mogą być z powodzeniem wykonywane w miejscu pracy.
Warsztaty z zasad zdrowego odżywiania to kolejna podpowiedź na ciekawe warsztaty w pracy. Szybkie tempo życia, wiele spraw i obowiązków sprawia, co potwierdzają statystyki, że odżywiamy się nieprawidłowo, jemy nieregularnie i często niezdrowo. Takie zajęcia mogą stanowić dla pracowników impuls do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze, zachęcić ich także do aktywności fizycznej
a przez to poprawić jakość ich życia.
Role społeczne w jakich musimy się odnajdywać także stają się coraz częściej źródłem frustracji, konfliktów i problemów. Warsztaty poświęcone zagadnieniom takim jak „rola mężczyzny”, skupione wokół takich aspektów jak: ja jako ojciec, ja jako mąż, jako syn etc. oraz analogiczne dla kobiet, mogą być niezwykle rozwijające i inspirujące, a przy tym stanowić ciekawe rozwinięcie kompetencji miękkich z zakresu komunikacji. Jeśli więcej wiemy o sobie, łatwiej nam porozumieć się z innymi.
Strefa finansów to jedna z istotnych kwestii, która niestety często stanowi źródło problemów naszych pracowników. Kwestie umiejętnego zarządzania pieniędzmi, wybierania odpowiednich, korzystnych produktów bankowych (kredyty, lokaty etc.), inwestowania i oszczędzania, są bardzo ważne dla każdego. Specjalne zajęcia poświęcone tym zagadnieniom z pewnością okażą się interesujące dla większości pracowników.
Sięganie po te niekonwencjonalne metody motywowania pracowników opłaca się i procentuje w wielu obszarach. Z pewnością jest to tendencja, która będzie rozwijać się w przyszłości. Warto już dziś zatroszczyć się o równowagę między życiem prywatnym i zawodowym pracowników.
Monika Lewocka
Partner w firmie doradczej Persona GLOBAL Polska
Informacje o firmie:
Persona GLOBAL Polska jest częścią sieci Persona GLOBAL - światowej firmy doradztwa biznesowego, koncentrującej się na procesach zarządzania operacyjnego, efektywnego przywództwa, przewodzenia zmianom, budowaniu sprawności i spójności organizacji oraz komunikacji interpersonalnej i rozwoju kompetencji menedżerskich a także sprzedażowych. Konsultanci Persona GLOBAL Polska pomagają klientom realizować ambitne cele biznesowe, inspirują i wdrażają śmiałe zmiany w zachowaniach ludzi i funkcjonowaniu organizacji, a przede wszystkim zapewniają spójność procesów i zasobów firm poprzez integrację ludzi ze strategią.
Swoim klientom Persona GLOBAL Polska oferuje szerokie spektrum usług diagnostycznych i rozwojowych, w tym: tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi zaangażowania i osiąganiu wyników, podejmowanie działań i wdrażanie zachowań, diagnozę kompetencji, warsztaty rozwojowe oraz coaching indywidualny.