Belvedere zadebiutuje pod nazwą Sobieski
Grupa alkoholowa Belvedere, producent i dystrybutor m.in. wódki Sobieski, notowana na giełdzie Euronext w Paryżu, chce zadebiutować na warszawskiej GPW pod nazwą Sobieski, w piątek 18 kwietnia, na zasadzie "dual listingu", poinformowali w czwartek przedstawiciele firmy.
"Rozpoczęcie notowań w Polsce to ukłon w stronę polskich inwestorów, w związku z tym, że nasza sztandarowa marka - Sobieski - pochodzi z Polski" - powiedział w czwartek Krzysztof Tryliński, prezes i współwłaściciel firmy. Dodał, że notowania na GPW mają zwiększyć zainteresowanie akcjami firmy polskich inwestorów, w tym OFE, które w ograniczonym stopniu mogą kupować akcje firm na innych giełdach.
"Chcemy zwiększyć płynność akcji i ich wartość, bo obecnie jest ona śmiesznie niska" - powiedział. W czwartek spółka była notowana po ok. 103 euro za akcję wobec poziomu 200 euro w połowie ubiegłego roku.
Tryliński poinformował, że obecnie nowa emisja akcji spółki nie jest przewidywana, choć oferta może być w przyszłości rozpatrywana, jeśli zajdzie taka potrzeba. "Jeśli będzie nowa emisja, to chcemy pomyśleć w pierwszej kolejności o polskich inwestorach" - powiedział, dodając, że jeśli chodzi o pozyskanie środków na inwestycje, finansowanie działalności i zmniejszenie zadłużenia, spółka chce najpierw wykorzystać własne rezerwy.
"Zanim zrobimy nową emisję, chcemy sprzedać aktywa nieoperacyjne, takie jak grunty w Krakowie, Bułgarii i na Litwie, które razem z posiadanymi środkami finansowymi dadzą 300 mln euro" - powiedział.
Dyrektor finansowy Grupy Sobieski Dariusz Jemioła poinformował, że obecnie firma ma 191 mln euro środków pieniężnych, ale ok. 466 mln euro zobowiązań długoterminowych, w tym 375 mln euro w obligacjach wygasających w 2014 roku.
"Obecnie mamy 320 mln euro długu netto. Nasz dług spada, ale chcemy go jeszcze zrestrukturyzować, część przez redukcję, a część poprzez negocjację oprocentowania" - powiedział. Dodał, że spółka chce obniżyć marże w oprocentowaniu obligacji do 1,5-2% z 3,25% obecnie.
W czwartek Tryliński przedstawił plany rozwoju spółki. "Chcemy, aby Sobieski stał się drugą wódką na świecie w trzy lata" - powiedział. Według niego, w 2008 roku ma się do tego przyczynić rozpoczęcie produkcji w destylarni w Brazylii w kwietniu i na Ukrainie w maju. Obecnie firma negocjuje też dużą inwestycję produkcyjną w Rosji, która może się zakończyć jeszcze w 2008 roku.
Obecnie marka Sobieski zajmuje w segmencie premium siódme miejsce na świecie ze sprzedażą 2,5 mln 9-litrowych kartonów. Lider - Smirnoff miał sprzedaż w 2007 roku w wysokości 24,3 mln kartonów, a wicelider - Absolut - 10,7 mln. Na miejscach 3-6 znalazły się natomiast marki ze sprzedażą 2,7-3,6 mln kartonów.
"Mamy ogromny potencjał wzrostu marki Sobieski, ponieważ marki wódek przed nami są obecne już na wszystkich rynkach światowych, a my nie" - podkreślił Tryliński. Dodał, że Sobieski wykazuje najwyższa dynamikę wzrostu sprzedaży.
W 2007 roku przychody grupy Belvedere ze sprzedaży wyniosły 1.042 mln euro, o 35% więcej niż w 2006 roku. Spółka nie opublikowała jeszcze wyniku finansowego EBITDA i netto w tym okresie.
Za trzy kwartały 2007 roku zysk EBITDA wyniósł 25,5 mln euro, a strata netto 2,5 mln euro. W analogicznym okresie 2006 roku było to odpowiednio 27,0 mln euro zysku EBITDA i 6,8 mln euro zysku netto. Spółka podkreśla, że o stracie netto po trzech kwartałach 2007 roku przesądziły koszty finansowe 32,9 mln euro spowodowane wzrostem stóp procentowych.
Dyrektor finansowy uważa, że w 2007 roku spółka na pewno wyjdzie na plus na poziomie netto.
Dołącz do dyskusji: Belvedere zadebiutuje pod nazwą Sobieski