E-commerce najsilniejszym czynnikiem zmieniającym centra handlowe w Europie
Handel internetowy jest najważniejszym czynnikiem zmieniającym sposób działania centrów handlowych, a ich właściciele muszą nadążać za potrzebami klientów kupujących w sieci - takie wnioski płyną z badania firmy Cushman & Wakefield.
Sondaż przeprowadzono wśród 1,5 tys. właścicieli i zarządców nieruchomości, w których funkcjonują centra handlowe na terenie Europy. Autorzy badania podkreślają, że liczba ta stanowi ponad 20 proc. całego europejskiego rynku sklepów wielkopowierzchniowych.
68 proc. respondentów firmy Cushman & Wakefield przyznaje, że sektor e-commerce jest obecnie najważniejszym czynnikiem, który wpływa na zmiany i kierunek rozwoju centrów handlowych. Badani zdają sobie także sprawę z faktu, że w obliczu zmieniających się potrzeb klientów korzystających z zakupów w internecie centra handlowe muszą zmienić sposób swojego funkcjonowania i oddać w ręce firm wynajmujących sklepy szeroki asortyment technologicznych udogodnień.
- Oczywiście e-commerce nie jest jedynym zjawiskiem, które ma wpływ na zmiany w zachowaniach klientów, jednak jest czynnikiem, którego z pewnością nie można lekceważyć - podkreśla w komentarzu do raportu z badań Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w Cushman & Wakefield. - Centra handlowe nie powinny starać się konkurować z e-handlem, ale wychodzić mu naprzeciw i stać się partnerem dla internetowych sprzedawców, oraz uzupełnieniem sieciowej platformy dla klientów - dodaje.
Respondenci wśród rozwiązań i technologii, które powinny wprowadzać w swojej ofercie centra handlowe, wymieniają między innymi interaktywne ekrany, ułatwienia w prowadzeniu stron internetowych przez wynajmujących sklepy, darmowe WiFi dla klientów, interaktywne aplikacje na urządzenia mobilne oraz systemy beaconów – elektronicznych czujników ułatwiających dokonywanie zakupów za pomocą smartfonów oraz tabletów.
Raport Cushman & Wakefield podkreśla, że sieci handlowe reagują na zmieniającą się sytuację na rynku i nową kategorię obytych z e-handlem klientów miedzy innymi zmianami w wystroju swoich sklepów i starają się wybrać prestiżowe, okazałe lokalizacje dla flagowych ekspozycji. Niektóre marki wybierają też inną politykę rozwijając sieć mniejszych sklepów prowadzących sprzedaż określonego asortymentu produktów.
Autorzy raportu zwracają też uwagę na fakt, że korzyści z rozwoju e-commerce mogą być najbardziej widoczne dla dużych centrów handlowych, które powinny rozwijać model sprzedaży „click and collect”, a przy okazji oferować klientom wiele dodatkowych usług i form rozrywki, z których mogą skorzystać osoby odwiedzające centra przy okazji odbioru towarów zamówionych za pośrednictwem internetu.
Dołącz do dyskusji: E-commerce najsilniejszym czynnikiem zmieniającym centra handlowe w Europie