Fotka.pl rekordowo traci użytkowników, ale wciąż mocno ich angażuje
Fotka.pl w ostatnich miesiącach notowała rekordowo małą odwiedzalność - poniżej 600 tys. użytkowników i ok. 300 mln odsłon, o jedną trzecią mniej niż w ub.r. i wielokrotnie mniej niż w szczycie popularności. Serwis traci głównie na rzecz globalnych portali i aplikacji społecznościowych, przy czym nadal równie mocno angażuje malejącą grupę użytkowników. - Przyszłość Fotki to od dawna mobile, na tym się koncentrujemy - mówi Rafał Agnieszczak, założyciel i szef serwisu.
We wrześniu i październiku br. Fotkę.pl po raz pierwszy od ponad 8 lat miesięcznie odwiedziło poniżej 600 tys. internautów (real users), w sierpniu i wrześniu liczba odsłon wykonanych na stronie zmalała poniżej 300 mln, a w lipcu i sierpniu przeciętny czas spędzany na niej przez użytkownika wynosił ok. 4,5 godziny - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Porównując dane z października br. i ub.r., Fotka.pl straciła 268 tys. użytkowników i 166,84 mln odsłon (to spadki o 31,7 i 35,4 proc.).
W ub.r. i pierwszej połowie br. serwis notował zdecydowanie lepsze wyniki, przy czym też wykazywały one tendencję spadkową. W styczniu ub.r. witryna miała 982,8 tys. użytkowników, od września ub.r. - poniżej 900 tys. miesięcznie, od lutego br. - poniżej 800 tys., a od kwietnia - poniżej 700 tys. Liczba odsłon poniżej 500 mln miesięcznie na stałe spadła w maju br., a poniżej 400 mln - w lutym br.
Znacznie mniejszy spadek nastąpił w przypadku średniego czasu spędzanego na stronie przez użytkownika - w ub.r. i na początku br. wynosił on zazwyczaj 5-5,5 godziny miesięcznie (w pierwszych miesiącach ub.r. nawet 6-7 godzin), a od maja br. na stałe spadł poniżej 5 godzin.
Odwiedzalność Fotka.pl w 2013 i 2014 roku |
|||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||||
miesiąc |
real users |
odsłony ogółem |
krajowe odsłony mobilne |
czas na RU [godz:min:s] |
zasięg |
2013 rok |
|||||
styczeń |
981 786 |
540 985 442 |
57 811 497 |
06:24:31 |
5,07% |
luty |
841 610 |
485 804 329 |
50 294 401 |
06:54:12 |
4,28% |
marzec |
881 757 |
552 037 485 |
55 693 208 |
07:22:26 |
4,40% |
kwiecień |
969 137 |
504 420 939 |
53 028 227 |
05:23:05 |
4,75% |
maj |
920 101 |
498 839 322 |
51 976 809 |
05:36:13 |
4,49% |
czerwiec |
937 639 |
453 020 654 |
46 108 681 |
04:59:05 |
4,62% |
lipiec |
924 712 |
476 411 446 |
53 087 892 |
05:03:20 |
4,48% |
sierpień |
903 192 |
492 009 497 |
55 298 181 |
05:18:54 |
4,32% |
wrzesień |
824 790 |
447 816 325 |
51 138 613 |
05:14:05 |
3,92% |
październik |
845 724 |
471 333 089 |
59 365 239 |
05:15:59 |
4,00% |
listopad |
845 052 |
436 961 972 |
55 567 626 |
05:05:11 |
4,00% |
grudzień |
812 040 |
417 030 934 |
58 477 974 |
05:15:30 |
3,84% |
2014 rok |
|||||
styczeń |
883 121 |
433 325 552 |
66 216 715 |
05:03:50 |
4,18% |
luty |
754 414 |
346 198 529 |
52 027 385 |
04:43:56 |
3,53% |
marzec |
703 169 |
357 252 060 |
57 641 826 |
05:08:00 |
3,26% |
kwiecień |
663 939 |
351 263 274 |
61 468 134 |
05:06:05 |
3,08% |
maj |
668 518 |
319 630 602 |
54 204 949 |
04:45:25 |
3,09% |
czerwiec |
681 412 |
314 049 136 |
55 719 631 |
04:29:13 |
3,14% |
lipiec |
679 079 |
316 086 643 |
54 900 779 |
04:33:41 |
3,10% |
sierpień |
643 310 |
293 905 860 |
60 221 785 |
04:55:12 |
2,94% |
wrzesień |
577 970 |
293 041 739 |
59 094 154 |
04:53:09 |
2,66% |
październik |
577 746 |
304 494 150 |
62 826 447 |
05:07:08 |
2,68% |
Wyniki z 2013 i 2014 roku to kontynuacja spadkowej tendencji Fotki z kilku wcześniejszych lat. Serwis apogeum popularności osiągnął w 2007 i 2008 roku, notując wtedy średnio 2,5-3 mln użytkowników miesięcznie oraz od 1,5 do 2,7 mld odsłon. Jednak w połowie 2008 roku zaczął się spadek: do końca 2009 roku liczba użytkowników zmalała do ok. 2 mln, a liczba odsłon do ok. miliarda miesięcznie.
W miarę stabilne wyniki (zwłaszcza na poziomie liczby użytkowników) Fotka notowała w latach 2010-2011, po czym w ostatnich trzech lat nastąpiły dalsze wyraźne spadki.
Liczba użytkowników Fotka.pl w latach 2008-2014 (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||||||
miesiąc |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
styczeń |
3 152 707 |
2 334 805 |
2 069 120 |
1 744 783 |
1 832 478 |
981 786 |
883 121 |
luty |
2 963 266 |
2 263 070 |
1 937 980 |
1 721 641 |
1 033 778 |
841 610 |
754 414 |
marzec |
2 966 138 |
2 292 790 |
1 950 443 |
1 779 151 |
968 878 |
881 757 |
703 169 |
kwiecień |
2 749 342 |
2 459 273 |
2 187 267 |
1 747 844 |
1 142 062 |
969 137 |
663 939 |
maj |
2 707 375 |
2 645 280 |
2 265 525 |
1 787 679 |
1 371 745 |
920 101 |
668 518 |
czerwiec |
2 595 251 |
2 614 856 |
2 542 296 |
1 721 043 |
1 088 537 |
937 639 |
681 412 |
lipiec |
2 560 758 |
2 401 152 |
2 459 477 |
1 774 997 |
1 045 740 |
924 712 |
679 079 |
sierpień |
2 496 923 |
2 342 815 |
1 898 304 |
1 668 713 |
996 180 |
903 192 |
643 310 |
wrzesień |
2 396 955 |
2 123 434 |
1 597 804 |
1 586 607 |
903 312 |
824 790 |
577 970 |
październik |
2 367 136 |
2 046 986 |
1 605 519 |
1 695 271 |
903 964 |
845 724 |
577 746 |
listopad |
2 239 071 |
2 042 530 |
1 633 094 |
1 772 772 |
874 740 |
845 052 |
- |
grudzień |
2 217 541 |
2 001 446 |
1 734 153 |
1 792 769 |
888 024 |
812 040 |
- |
Z czego mogą wynikać spadki Fotki? Prosząc o komentarz Rafała Agnieszczaka, założyciela i szefa serwisu, zasugerowaliśmy dwie główne hipotezy: z jednej strony rozwój globalnych portali i aplikacji społecznościowych: ogólnotematycznych (jak Facebook czy Twitter) oraz skupionych na wybranych funkcjonalnościach (np. Instagram, Ask.fm, Snapchat, WhatsApp), a z drugiej specyfikę grupy docelowej Fotki: nastolatków i młodszych dwudziestolatków, którzy mają zmienne przyzwyczajenia, są podatni na nowinki w internecie, a po paru latach wychodzą z tej grupy wiekowej. - Wszystkie tezy są z grubsza słuszne, więc nie ma sensu z nimi polemizować - zgodził się Agnieszczak.
- Niewątpliwie ten spadek jest związany z kilkoma nakładającymi się trendami. Z jednej strony, co naturalne, użytkownicy przechodzą do serwisów, w których są ich znajomi. Z drugiej warto pamiętać, o tym, że serwisy społecznościowe często służą do kreowania wizerunku. Zaczynając od wyboru odpowiedniego serwisu, na którym mamy profil, poprzez bycie fanem konkretnych osób, marek czy produktów, które reprezentują wartości, z którymi się utożsamiamy. Stąd też chętniej przenosimy się do społeczności, które umożliwiają nam takie interakcje i budowanie wizerunku - komentuje Krzysztof Majkowski, doradca firmy Gemius. - Pamiętajmy też o tym, że coraz częściej chcemy być widoczni i połączeni z całym światem. Mamy coraz więcej znajomych w innych krajach i trudno nam ich znaleźć na lokalnych serwisach takich jak Fotka czy NK - dodaje.
Fotka.pl to kolejna polska usługa społecznościowa, która w ostatnich latach mocno traci w rywalizacji z globalnymi konkurentami. Najwięcej mówiło się o spadkach NK.pl (wcześniej Naszej-klasy.pl), którą w br. odwiedza miesięcznie 5-7 mln internautów, podczas gdy w 2010 i 2011 roku było to 11-12 mln (zobacz szczegóły). Przypomnijmy, że portal w listopadzie br. kupiła Grupa Onet.pl (więcej o tym).
Dużo stracił również komunikator GG (zobacz szczegóły), którego szef Tomasz Jażdżyński w rozmowie z Wirtualnemedia.pl nie ukrywał, że głównym konkurentem tej usługi stał się chat Facebooka. Z kolei rywalizacji z Twitterem (notującym ostatnio w Polsce rekordową odwiedzalność) nie wytrzymały polskie serwisy mikroblogowe: Blip.pl (należący do GG Network) został zamknięty w połowie ub.r., Flaker.pl notuje znikomy ruch, natomiast Pinger.pl (należący do Grupy Wirtualna Polska, a wcześniej do Grupy o2) w październiku br. miał 691,2 tys. użytkowników i 8,4 mln odsłon, wobec 1,44 mln użytkowników i 29,4 mln odsłon trzy lata wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Fotka.pl rekordowo traci użytkowników, ale wciąż mocno ich angażuje
Jako widz zauważyłem, że ludzie nie potrafią rozmawiać z osobami, które prowadzą transmisję i obrażają ich bądź Panowie non stop namawiają kobiety do rozbierania się, co niestety udaje im się. Najgorsze jest to że dwudziesto czy trzydziestolatkowie potrafią namówić osobę nieletnią do rozebrania się. Po za tym bardzo widzowie nagrywają osoby robiące transmisję i wrzucają w internet a serwis jak widać nie dba o to, by te filmy zostały usunięte. Po za tym na forum, czacie, kamerkach i ogólnie zdjęcia, za nadgorliwi są moderatorzy, którzy przekraczają swoje kompetencje. Stąd też dużo osób rezygnuje z serwisu.