Kraków wprowadza w życie uchwałę krajobrazową
Z początkiem lipca w Krakowie zaczną obowiązywać przepisy tzw. uchwały krajobrazowej, która została przyjęta przez Radę Miasta pod koniec lutego. Celem dokumentu jest poprawa estetyki przestrzeni publicznej.
Krakowska uchwała krajobrazowa reguluje zasady i warunki umieszczania w przestrzeni miejskiej obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Zasady krakowskiej uchwały krajobrazowej
Uchwała krajobrazowa w Krakowie stanowi, że miasto zostanie podzielone na trzy strefy, z czego trzecia strefa zostanie dodatkowo podzielona na trzy podobszary – Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście. Nośniki reklamowe będą musiały spełniać określone wymogi w zależności od tego, w jakiej strefie miasta zamierza je umieścić reklamodawca.
Dokument dopuszcza ograniczony katalog nośników reklamowych. Są to: bannery, billboardy o powierzchni 12 mkw. lub 18 mkw., słupy plakatowo-reklamowe (tzw. okrąglaki), panele reklamowe, murale reklamowe, totemy, pylony, wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o powierzchni ekspozycji reklamy mniejszej niż 5 mkw., szczegółowo określa tablice i urządzenia reklamowe, które mogą być umieszczane na obiektach budowlanych.
Uchwała określa odległość montażu billboardu od budynku, umieszczanie paneli reklamowych np. w przejściach podziemnych, odległość tablic od skrzyżowań czy minimalną odległość między wolnostojącymi reklamami na terenach ulic wlotowych.
Krakowscy radni przegłosowali także zakaz umieszczania reklam na słupach oświetleniowych.
– Zachęcamy wszystkich, którzy mają reklamy w przestrzeni miasta do zapoznania się z nowymi przepisami regulującymi te kwestie od 1 lipca W przypadku niedostosowania się do wymogów trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi opłatami, które wynikają z odrębnych zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa – mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Na mocy przepisów nowej uchwały zmodyfikowana zostanie procedura ZDMK-27, dająca zezwolenie na umieszczenie reklamy na pasie drogowym, drodze czy innym terenie w celu prowadzenia kampanii wyborczej. Jest ona wraz z procedurą ZDMK-61 niezbędna do otrzymania decyzji na umieszczenie reklamy.
– Wszystkie decyzje wydane przed datą wejścia w życie uchwały zachowują ważność do momentu upływu terminu decyzji lub w przypadku dłuższego terminu maksymalnie do 30 czerwca 2022 r. (koniec okresu dostosowawczego). Należy pamiętać, że pod koniec ubiegłego roku weszły nowe, wyższe opłaty za umieszczenie reklamy bez ważnej decyzji, co będzie miało odbicie w wysokości kary, w przypadku jej umieszczenia niezgodnie z przepisami nowej uchwały krajobrazowej. Zarząd Dróg Miasta Krakowa będzie naliczał opłaty w oparciu o przepisy ustawy o drogach publicznych – podkreśla Marcin Hanczakowski.
Krakowska uchwała krajobrazowa została przyjęta przez radnych miasta pod koniec lutego br.
Polskie miasta z własnymi uchwałami krajobrazowymi
W styczniu br. uchwałę krajobrazową przyjęli radni Warszawy. Niedługo potem dokument trafił pod lupę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – według urzędu nowe przepisy mogą rodzić ryzyko stworzenia warunków monopolistycznych dla firmy AMS SA należącej do Agory.
Dokument unieważnił jednak Wojewoda Mazowiecki, wskazując w uzasadnieniu na istotne naruszenie trybu sporządzenia uchwały, m.in. na brak ponownych uzgodnień z Mazowieckim Konserwatorem Zabytków i ponownego wyłożenia projektu do publicznego wglądu po wprowadzenie licznych zmian w uchwale.
Własne uchwały krajobrazowe mają Gdańsk i Sopot.
W ich efekcie z Sopotu zniknęły wielkoformatowe reklamy, a w Gdańsku do grudnia ub.r. usunięto ponad 500 nielegalnych reklam.
W Gdyni prace nad przyjęciem uchwały krajobrazowej są w toku. Pierwszym dużym miastem, które przyjęło lokalną uchwałę regulująco reklamy w przestrzeni miejskiej, była Łódź.
Dołącz do dyskusji: Kraków wprowadza w życie uchwałę krajobrazową