Play wyprzedził Plusa, TVN przed Polsatem, mocno w dół TVP, Kolporter i „Fakt” (najcenniejsze polskie marki)
Na liście najcenniejszych polskich marek Play wyprzedził Plusa, natomiast TVN jest przed Cyfrowym Polsatem, Polsatem i Telewizją Polską, która podobnie jak m.in. Kolporter i „Fakt” zanotowała duży spadek wartości w skali roku.
W zestawieniu „Rzeczpospolitej” marka sieci telekomunikacyjnej Play znalazła się na czwartym miejscu z wyceną wynoszącą 2,68 mld zł, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Play wyprzedził na liście Plusa (należącego do firmy Polkomtel wchłoniętej właśnie przez Cyfrowy Polsat), który po spadku wartości o 4 proc. do 2,52 mld zł spadł na piąte miejsce.
W pierwszej dziesiątce rankingu znalazł się jeszcze TVN z wyceną wynoszącą 1,08 mld zł (6 proc. więcej niż przed rokiem). Wyprzedził pod tym względem inne czołowe marki telewizyjne: Cyfrowy Polsat, Polsat i TVP. Wartość tej ostatniej zmalała w skali roku aż o 36 proc., do 617,1 mln zł.
Jeszcze większe procentowe spadki wartości zanotowały marki Kolporter (o 56 proc., do 93,7 mln zł), „Fakt” (o 37 proc., do 40,5 mln zł), a niewiele mniejsze - Ruch (o 21 proc., do 67,7 mln zł), „Tele Tydzień” (o 28 proc., do 35 mln zł), „Super Express” (o 23 proc., do 24,3 mln zł) i „Życie na gorąco (o 29 proc., do 13,1 mln zł).
Wśród stacji radiowych najcenniejszą marką ma RMF FM (199,3 mln zł) wyprzedzający Radio ZET, wśród tytułów prasowych - „Gazeta Wyborcza” (103,1 mln zł), a wśród serwisów internetowych - WP.pl (70,9 mln zł).
Procentowo najwięcej na wartości zyskały w ciągu roku marki Pracuj.pl (o 25 proc., do 56,6 mln zł), „Twój Styl” (o 25 proc., do 44,3 mln zł) i „Polityka” (o 23 proc., do 25,6 mln zł).
Na pierwszym miejscu zestawienia znalazł się Orlen z marką wartą 4,5 mld zł (13 proc. mniej niż rok wcześniej), a kolejne pozycje zajęły Biedronka (3,82 mld zł, wzrost o 4 proc.) i PKO BP (3,24 mld zł, spadek o 10 proc.). Łączna wartość wszystkich 330 marek z listy wyniosła 65,7 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 64,7 mld zł.
Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC.
Marki z branży mediów i telekomunikacji na liście najcenniejszych polskich marek wg "Rzeczpospolitej" | ||||
lp. na liście | marka | wartość marki w 2016 r. | właściciel | |
w mln zł | zmiana proc. r/r | |||
4 | Play | 2 677,0 | 18 | P4 |
5 | Plus | 2 524,2 | -4 | Polkomtel |
9 | TVN | 1 079,2 | 6 | TVN |
16 | Cyfrowy Polsat | 721,0 | -12 | Cyfrowy Polsat |
18 | Polsat | 703,1 | -10 | Cyfrowy Polsat |
21 | TVP | 617,1 | -36 | Telewizja Polska |
52 | Netia | 278,7 | 2 | Netia |
59 | Heyah | 248,4 | -4 | T-Mobile Polska |
68 | Vectra | 211,1 | 1 | Vectra |
72 | RMF FM | 199,3 | - | Grupa RMF |
77 | Multimedia | 185,2 | -1 | Multimedia Polska |
103 | Radio ZET | 123,2 | - | Eurozet |
116 | Gazeta Wyborcza | 103,1 | 20 | Agora |
120 | Kolporter | 93,7 | -56 | Kolporter |
126 | Cinema City | 88,3 | - | Cinema City Poland |
134 | Empik | 81,1 | 13 | Grupa Empik Media and Fashion |
139 | TV Puls | 76,5 | 4 | Telewizja Puls |
146 | WP.pl | 70,9 | 9 | Grupa Wirtualna Polska |
151 | Ruch | 67,7 | -21 | Ruch |
173 | Pracuj.pl | 56,6 | 25 | Grupa Pracuj |
187 | Inea | 49,7 | -11 | Inea |
201 | Twój Styl | 44,3 | 25 | Wydawnictwo Bauer |
216 | Fakt | 40,5 | -37 | Ringier Axel Springer Polska |
227 | TV4 | 38,3 | -8 | Cyfrowy Polsat |
232 | Tele Tydzień | 35,0 | -28 | Wydawnictwo Bauer |
234 | Rzeczpospolita | 34,3 | 4 | Gremi Media |
246 | Wprost | 29,5 | 0 | AWR Wprost |
257 | Polityka | 25,6 | 23 | Polityka |
261 | Super Express | 24,3 | -23 | ZPR Media |
285 | Answear.pl | 16,0 | - | Wearco |
291 | Przyjaciółka | 14,7 | 1 | Edipresse Polska |
298 | Życie na gorąco | 13,1 | -29 | Wydawnictwo Bauer |
300 | Gala | 12,7 | -11 | Burda Polska |
304 | Money.pl | 12,3 | - | Grupa Wirtualna Polska |
310 | Claudia | 11,8 | -12 | Burda Polska |
315 | o2.pl | 11,1 | -1 | Grupa Wirtualna Polska |
322 | Frisco.pl | 10,1 | - | Frisco |
328 | Do Rzeczy | 8,8 | - | Orle Pióro |
Dołącz do dyskusji: Play wyprzedził Plusa, TVN przed Polsatem, mocno w dół TVP, Kolporter i „Fakt” (najcenniejsze polskie marki)
Fakt, nie rozumiesz. To nie jest ranking subiektywnych odczuć, tylko wartości rynkowych. A może na jedną taką jak ty osobę, przypada pięć o zupełnie innych odczuciach?