Najwięksi reklamodawcy 2012 r.: Aflofarm przed Orange i Procter & Gamble
W 2012 roku cennikowo na reklamę w mediach tradycyjnych najwięcej na polskim rynku wydał Aflofarm. Wyprzedził operatorów sieci Orange i T-Mobile oraz koncerny FMCG: Procter & Gamble i Unilevera.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że wydatki reklamowe Aflofarmu Farmacji Polska (cennikowe, bez rabatów) w telewizji, radiu i prasie wyniosły w ub.r. 835,2 mln zł, czyli 11,1 proc. więcej niż rok wcześniej. - Jeszcze 6-7 lat temu najważniejszym kanałem reklamowym Aflofarmu było radio, natomiast w ostatnich latach firma zdecydowała się wejść z dużymi kampaniami do telewizji - komentuje Agnieszka Bogulak-Komorowska, dyrektor mediów w Media Group. - Dodatkowo przedsiębiorstwo wprowadziło sporo nowych produktów, które mocno wspierało marketingowo. A to generuje wyższy budżet reklamowy - wyjaśnia.
O 28,6 proc. wzrosły z roku na rok wydatki marketingowe PTK Centertel, operatora sieci Orange. Wynika to w dużym stopniu z kosztów wiosennej kampanii towarzyszącej rebrandingowi TP na Orange (przeczytaj o niej więcej). - Na pewno był to największy i najkosztowniejszym projekt marketingowy operatora w 2012 roku. Jego budżet reklamowy w II kwartale musiał być rekordowy - ocenia Agnieszka Bogulak-Komorowska.
Za to wyraźnie - o 17,1 proc. - zmniejszyła swoje wydatki reklamowe Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile i Heyah. Spadek można wyjaśnić tym, że w 2011 roku budżet marketingowy telekomu był wyższy ze względu na kampanię wspierającą zastąpienie Ery przez T-Mobile.
Mniej na reklamę wydały też czołowi producenci dóbr szybko zbywalnych: Procter & Gamble Polska - o 8,5 proc., oraz Unilever Polska - aż o 29,6 proc. - Unilever szybko reagował na spadającą konsumpcję, m.in. ograniczając portfolio swoich produktów - mówi Agnieszka Bogulak-Komorowska. - Dodatkowo na rynku panuje recesja, która w mediach powoduje deflację. W efekcie reklamy są po prostu tańsze - zauważa.
Ogółem wydatki reklamowe w telewizji, radiu i prasie były w ub.r. o 0,9 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Z kolei wartość reklamy internetowej w pierwszych trzech kwartałach ub.r. - według IAB - wzrosła w skali roku o 5,4 proc., do kwoty 1,52 mld zł (więcej na ten temat), a wartość reklamy outdoorowej wyniosła 412,9 mln zł (zobacz szczegóły). - Wśród czołowych reklamodawców na internet z pewnością najwięcej wydali operatorzy Orange i T-Mobile. Sieć jest dla nich naturalnym medium komunikacji marketingowej - komentuje Agnieszka Bogulak-Komorowska. Natomiast na outdoorze równie duże wydatki reklamowe co telekomy mogły ponieść koncerny FMCG.
Cennikowe wydatki reklamowe (telewizja, radio, prasa) | ||
2012 | 2011 | |
Aflofarm | 835 249 192 zł | 751 658 672 zł |
PTK Centertel | 674 731 582 zł | 524 450 150 zł |
Procter & Gamble DS Polska | 476 902 454 zł | 515 443 536 zł |
Polska Telefonia Cyfrowa | 437 269 506 zł | 527 430 258 zł |
Unilever Polska | 436 149 241 zł | 619 683 905 zł |
wydatki ogółem | 22 579 992 682 zł | 22 386 193 546 zł |
Dołącz do dyskusji: Najwięksi reklamodawcy 2012 r.: Aflofarm przed Orange i Procter & Gamble
[url=http://www.ferramentacalcagno.it/counter/IsabelMarantBobby/Isabel_Marant_Sneakers_013131.asp][/url]
[url=http://handsofahava.org/2015/04/wholesale-neutral-mac-lipstick-goxkf9by2h|][/url]