Polski Nickelodeon ubiega się o koncesję w Czechach
Amerykański koncern ViacomCBS zwrócił się do czeskiego regulatora RRTV (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání) o koncesje dla polskiej i austriackiej wersji kanału Nickelodeon.
W połowie lipca informowaliśmy, że Nickelodeon rezygnuje z polskiej koncesji. Nadawcy zainteresowani przedłużeniem koncesji muszą skierować stosowny wniosek do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rok przed jej wygaśnięciem. - VIMN Poland, nadawca programu Nickelodeon Polska, nie złożyła wniosku o udzielenie koncesji na kolejny okres - informowała wówczas portal Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Nickelodeon Polska to ostatni kanał z portfolio Viacom CBS, który nadaje w oparciu o polską koncesję. - Oprócz kanałów dziecięcych, które są na licencji polskiej i holenderskich, nasze pozostałe kanały są na licencjach czeskich - mówiła wtedy portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Odachowska, PR manager ViacomCBS w Polsce.
Decyzja na jednym z najbliższych posiedzeń
Jak informuje portal parabola.cz decyzja w sprawie licencji dla polskiej i austriackiej wersji Nickelodeon zapadnie podczas jednego z najbliższych posiedzeń RRTV. ViacomCBS nadaje już szereg lokalnych, regionalnych i globalnych wersji kanałów z czeską licencją. To m.in. Nicelodeon Global, NickToons, Nick Music, Nick Jr., TeenNick, Comedy Central, Paramount Channel, Paramount Network, różne wersje kanałów MTV, MTV 80s, MTV 90s, MTV 00s, MTV Hits i MTV Club.
Zobacz także: NickMusic debiutuje na polskim rynku
Wiele stacji nadaje na zagranicznych koncesjach
Blisko połowa polskojęzycznych kanałów tematycznych nadaje w oparciu o zagraniczne koncesje. Pozwala na to prawo Unii Europejskiej. Część nadawców decyduje się na innych regulatorów niż KRRiT z powodu mniejszej biurokracji. Inni liczą na bardziej liberalne przepisy w poszczególnych państwach, obawiając się kar.
Stacje dokumentalne TVN Grupy Discovery korzystają z licencji wydanych w Holandii. Niewiele brakowało i w ten sam sposób byłby nadawany TVN24. KRRiT przez prawie półtora roku zajmowała się przedłużeniem koncesji dla tego kanału informacyjnego. W kolejnych głosowaniach brakowało wymaganej większości głosów. W lipcu TVN Grupa Discovery wystąpiła o holenderską koncesją, którą przyznano miesiąc później. Stacja z niej nie skorzystała, ponieważ tydzień przed wygaśnięciem polskiej koncesji, KRRiT zdecydowała się ją przedłużyć.
W oparciu o hiszpańskie koncesje nadają kanały Fox i National Geographic. W Hiszpanii koncesje telewizyjne przyznaje Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). Organ ten zajmuje się nie tylko kwestiami audiowizualnymi. Pełni również rolę urzędu antymonopolowego, a w swoich kompetencjach ma m.in. rynek telekomunikacyjny i pocztowy. W 2019 roku CNMC informował o skargach, które wpłynęły od polskiego regulatora na program emitowany na antenie Fox Comedy Polska. Zdaniem niezadowolonych widzów w serialu „Family Guy”, którego epizod nosił tytuł „2000-letnia dziewica” doszło do obrazy uczuć religijnych. Miały tam się pojawić żarty z Jezusa, Maryi i Wielkiego Piątku. CNCM poinformował, że ponieważ w serialu satyrycznym nie ma nawoływania do nienawiści i nadawca podjął kroki, aby chronić nieletnich, kara finansowa na Fox Comedy Polska nie zostanie nałożona.
Nickelodeon miał w ub. r. 3,374 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4-12 lat - wynika z udostępnionej portalowi Wirtualnemedia.pl analizy Havas Media Group opracowanej na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
Dołącz do dyskusji: Polski Nickelodeon ubiega się o koncesję w Czechach