SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Niestabilność gospodarcza i inflacja na czele listy zagrożeń kryzysowych na 2023 rok

Managerowie ds. komunikacji oraz rzecznicy polskich firm i instytucji szacują prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysów wizerunkowych w swoich organizacjach w 2023 roku na 57 proc. - wynika z „Kryzysometru” agencji Alert Media Communications. Na czele listy spodziewanych zagrożeń na 2023 rok znalazły się niestabilność gospodarcza i inflacja, wskazywane przez niemal dwóch na trzech badanych. Duże obawy budzi też zbliżająca się kampania wyborcza (41 proc. wskazań) oraz kryzysy płynące z internetu (32 proc.).

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

„Kryzysometr” to wskaźnik, który agencja Alert Media Communications tworzy na wzór indeksów badających nastroje inwestorów giełdowych. Sprawdza on nastawienie, z jakim eksperci od komunikacji wchodzą w kolejny rok.  Badanie objęło w tym roku 102 managerów ds. komunikacji.

Ryzyko kryzysu drugie najwyższe w historii

Eksperci panelu oceniają ryzyko wybuchu kryzysu wizerunkowego w swoich organizacjach w skali od 1 do 100. Ze średniej opinii wszystkich respondentów powstaje indeks "Kryzysometr", który w tym roku wyniósł 57 proc.. To drugi najwyższy wynik w historii badania. W obecnej edycji jest mniejszy o dwa punkty procentowe niż w roku ubiegłym.

- Tegoroczny wynik pokazuje, że w najbliższych miesiącach wiele organizacji będzie miało pełne ręce roboty przy zarządzaniu otaczającymi nas strachami – z niestabilną gospodarką i zagrożeniami politycznymi na czele. A wzrost napięcia jest niemal gwarantowany w związku narastającą temperaturą sezonu wyborczego. Wiele ryzyka regionalnego i globalnego niesie też nieprzewidywalność związana z trwającą u naszych granic wojną dwóch największych państw europejskich - powiedział Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications.

Skąd nadejdzie kryzys

Na szczycie listy obecnych obaw respondentów szerokiego panelu eksperckiego Kryzysometru na 2023 rok znalazły się trudności związane z niepewnością gospodarczą i wysoką inflacją, wskazane przez 61 proc. ankietowanych. To blisko dwukrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku, kiedy obawy przed niestabilnością gospodarczą wskazywało 31 proc. badanych.

Na drugim miejscu listy spodziewanych zagrożeń znalazł się negatywny wpływ polityki na funkcjonowanie organizacji, obejmujący np. kwestie światopoglądowe, niekorzystne regulacje czy toczącą się kampanię wyborczą (41 proc. wskazań wobec 50 proc. w 2021 r. (W odpowiedzi na pytanie można było zaznaczyć do trzech odpowiedzi, dlatego wyniki nie sumują się do 100 proc.).

Kolejne miejsca zajmują  kryzysy online (32 proc.), konflikty pracownicze (21 proc. wskazań) oraz zagrożenia i konsekwencje wojny w Ukrainie (20 proc.).

- Obawiamy się głównie rzeczy nieznanych – takich, na które nie mieliśmy czasu się przygotować. Obecnie ten swoisty efekt kryzysowej świeżości wywołuje galopująca inflacja i towarzysząca jej niestabilność gospodarcza. Dla wielu organizacji to nieznane wody, po których poruszanie się w komunikacji zarówno z pracownikami, jak i partnerami biznesowymi czy klientami będzie trzeba dobrze opanować. Na uwagę zasługuje także spadek obaw przed zagrożeniami płynącymi z internetu, które w poprzednich badaniach „Kryzysometr” znajdywały się na czele listy lęków. Pokazuje to, że organizacje powoli oswajają się z siecią i wynikającymi z niej zagrożeniami, wdrożyły już odpowiednie procedury, nabyły doświadczeń i czują się lepiej przygotowane – powiedział Krzysztof Tomczyński, account director w Alert Media Communications.

Podobnie jak w ubiegłych edycjach Kryzysometru w katalogu obaw znalazły się również takie spodziewane kryzysy, jak: konflikty z instytucjami państwowymi (17 proc.), niewłaściwa obsługa klienta (16 proc.) czy problemy z produktami (8 proc. odpowiedzi).

Nikt z ankietowanych nie wskazał zagrożeń związanych z chorobami lub śmiercią pracowników w związku z COVID-19, co pokazuje, że temat pandemii, który jeszcze niedawno znacząco kształtował polski krajobraz kryzysowy, aktualnie odszedł w niepamięć.

W panelu eksperckim badania Kryzysometr 22/23, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2022 r., wzięło udział 102 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych.

Dołącz do dyskusji: Niestabilność gospodarcza i inflacja na czele listy zagrożeń kryzysowych na 2023 rok

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl