SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Orange i Polkomtel mniej na reklamy, w górę Play i T-Mobile (analiza)

W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe czterech głównych telekomów w mediach pozainternetowych były o 6,1 proc. niższe niż rok wcześniej. Liderem jest Orange Polska, największy spadek zanotował Polkomtel, a wzrosty osiągnęły P4 i T-Mobile Polska. Na promowanie usług pozatelekomunikacyjnych najwięcej wydają Orange i T-Mobile.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Od stycznia do października br. cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) czterech głównych operatorów telekomunikacyjnych wyniosły 1,22 mld zł, o 79,9 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,1 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanym liderem pod tym względem jest Orange Polska, który w pierwszych 10 miesiącach br. cennikowo przeznaczył na reklamy 484,8 mln zł, o 191,5 mln zł więcej niż drugi w zestawieniu P4 (operator sieci Play). Jednocześnie wydatki Orange były o 46,5 mln zł niższe (to spadek o 8,7 proc.) niż budżet spółek przed rokiem tworzących tę firmę.

Inwestycje reklamowe P4 nieznacznie zwiększyły się w skali roku (o 9,3 mln zł, czyli 3,3 proc.). Mocniej wzrósł budżet T-Mobile Polska - o 27,9 mln zł, a więc 15,6 proc.

Za to cennikowe wydatki reklamowe Polkomtelu, operatora sieci Plus, zmalały rok do roku o 70,7 mln zł (to 22,9 proc. w dół).

Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoring Kantar Media, to cały rynek telekomunikacyjny w trzech kwartałach br. zapewnił 7 proc. faktycznych wydatków reklamowych wynoszących 1,87 mld zł, czyli 131 mln zł.

Wydatki reklamowe czołowych telekomów

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2013

I-X 2014

ORANGE POLSKA

531 257 256 zł*

484 763 745 zł

P4

283 896 668 zł

293 235 848 zł

POLKOMTEL

308 335 012 zł

237 605 143 zł

T-MOBILE POLSKA

179 201 018 zł

207 139 064 zł

wszyscy reklamodawcy

1 302 689 954 zł

1 222 743 800 zł

łączne wydatki spółek PTK Centertel, Telekomunikacja Polska i Grupa TP


Polkomtel i P4 prawie wszystkie swoje wydatki reklamowe w mediach pozainternetowych przeznaczają na promocję usług telekomunikacyjnych. Operator Play nie wprowadził jeszcze do swojej oferty usług innego typu (np. telewizja płatna, bankowość czy energia elektryczna). Za to w październiku br. zaczął sprzedawać usługę telefonii stacjonarnej (więcej na ten temat).

W przypadku Polkomtelu za usługi bankowe odpowiada inna firma z holdingu Zygmunta Solorza-Żaka - Plus Bank, natomiast reklamowaniem pakietów łączących telewizję i telekomunikację zajmuje się Cyfrowy Polsat - kampanie wprowadzonego w lutym br. pakietu Smartdom z udziałem Joanny Brodzik i Pawła Wilczaka (obejrzyj obecnie pokazywane reklamy) przygotowuje agencja Grey Group obsługująca Cyfrowy Polsat, a nie Scholz & Friends pracująca dla Polkomtelu. Warto zaznaczyć, że jesienią br. Polkomtel wprowadził nową markę usług telekomunikacyjnych na kartę - Plush (zobacz szczegóły jej świątecznej oferty).

Najwięcej na reklamowanie usług pozatelekomunikacyjnych wydaje Orange Polska - od stycznia do października br. było to 30,2 mln zł i stanowiło 6,2 proc. cennikowego budżetu firmy w mediach pozainterentowych, a rok wcześniej - 29,4 mln zł i 5,5 proc. Operator do końca ub.r. kontrolował portal internetowy Wirtualna Polska, przez ostatnie lata prowadził kanał telewizyjny Orange Sport (sprzedawany obecnie firmie Romana Młodkowskiego), a ponadto co roku organizuje w czerwcu festiwal muzyczny Orange Warsaw Festiwal.

Bardzo mocno wzrósł w skali roku budżet reklamowy na usługi pozatelekomunikacyjne T-Mobile Polska - z 6,1 do 25 mln zł (jego udział w całościowych wydatkach firmy zwiększył się z 3,4 do 12,1 proc.). Wynika to przede wszystkim z wprowadzenia na rynek w maju br. wspólnie z Alior Bankiem oferty T-Mobile Usługi Finansowe, którą w okresie letnim wspierała intensywna kampania reklamowa z udziałem Roberta i Anny Lewandowskich (więcej na ten temat). W zakresie usług telekomunikacyjnych operator w czerwcu br. wprowadził nową markę taryf - Jump!, którą też reklamowali Lewandowscy (zobacz szczegóły).

Orange podobną ofertę - Orange Finanse - wspólnie z mBankiem udostępnił w październiku br., co również wspierała kampania reklamowa (więcej na ten temat).

Wydatki czołowych telekomów na reklamy usług telekomunikacyjnych

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2013

I-X 2014

kwota

udział proc.

kwota

udział proc.

ORANGE POLSKA

501 865 841 zł

94,47

484 763 745 zł

93,77

P4

283 785 278 zł

99,96

293 235 848 zł

100,00

POLKOMTEL

306 096 063 zł

99,27

237 605 143 zł

99,37

T-MOBILE POLSKA

173 093 053 zł

96,59

207 139 064 zł

87,91


Zdecydowanie najważniejszym medium w komunikacji reklamowej czołowych telekomów jest telewizja - w 10 miesiącach br. trafiło do niej 876,5 mln zł, o 91,2 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 9,4 proc.). W efekcie udział telewizji w pozainternetowym torcie tych wydatków zmalał z 74,3 do 71,7 proc.

Dużo więcej niż przed rokiem operatorzy telekomunikacyjni przeznaczyli na reklamy w kinach (o 12,8 mln zł, czyli o 23,9 proc.), a nieznacznie więcej - w radiu, gazetach i na outdoorze. Mocno natomiast zmalały ich inwestycje reklamowe w magazynach - o 8,7 mln zł, czyli 22,5 proc.

Wydatki reklamowe czołowych telekomów

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-X 2013

I-X 2014

Telewizja

967 696 470 zł

876 473 275 zł

Radio

121 271 887 zł

123 662 239 zł

Gazety

11 686 750 zł

12 615 015 zł

Magazyny

38 571 760 zł

29 904 440 zł

Outdoor

109 309 230 zł

113 011 327 zł

Kina

53 553 457 zł

66 337 844 zł

Indoor

600 400 zł

739 660 zł

Dołącz do dyskusji: Orange i Polkomtel mniej na reklamy, w górę Play i T-Mobile (analiza)

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Darek
No wiadomo, plus ma dwa razy lepiej, bo jak go wykupił CP, to i CP go częściowo reklamuje. A reklamy Smart domu na pewno są dominującymi reklamami platformy. A tam przecież w każdej jest coś o Plusie. A jako klient mogę dodać, że to bardzo korzystne, że Plusa przejął CP, bo dzięki temu można sporo zaoszczędzić choćby na necie, jak się jest abonentem plusa.
0 0
odpowiedź
User
Anton
Ciekawe, że Smart Dom akurat wspomniałeś. To bardzo ciekawa opcja. Bez tego prawdopodobnie nie zdecydowałbym się na net mobilny. Ale że telefon w plusie mam od lat, to skorzystałem z możliwości i... nie żałuję.
0 0
odpowiedź
User
Orlin
Plus mniej wydaje na reklamę własnych ofert telekomunikacyjnych bo działa teraz razem z CP i budżet reklam rozkłada się również na nową ofertę tj. smartdom.
0 0
odpowiedź