Polska Grupa Zbrojeniowa chce pozyskać kontrakty na modernizację armii o wartości ponad 60 mld zł
Polska Grupa Zbrojeniowa zapowiedziała rewizję strategii na lata 2015–2030. Podtrzymuje chęć uczestniczenia w Programie Modernizacji Technicznej polskiej armii i będzie się starać o kontrakty wartości 60 mld zł. Przedstawiciele grupy podkreślają, że ma ona być strategicznym elementem systemu bezpieczeństwa kraju i jednocześnie rezygnuje z osiągnięcia zaplanowanych wcześniej celów finansowych.
O potrzebie zmian PGZ mówiła podczas konferencji NCSS dot. przemysłu zbrojeniowego.
– Polska Grupa Zbrojeniowa chce być strategicznym elementem systemu bezpieczeństwa państwa. Czyli to, że zostaliśmy przeniesieni pod nadzór Ministerstwa Obrony Narodowej ma dla nas wymierne znaczenie. Po drugie, chcemy uczestniczyć w istotny sposób w gospodarce opartej na wiedzy i reindustrializacji – mówi Szczepan Ruman, dyrektor Biura Strategii i Analiz w Polskiej Grupie Zbrojeniowej. – Mamy takie poczucie, że jako grupa przemysłowa o obrotach rzędu 5 mld zł powinniśmy być istotnym tego elementem.
Polska Grupa Zbrojeniowa składa się z ponad 60 spółek i zatrudnia 17,5 tys. osób. Jej roczne przychody sięgają 5 mld zł, zaś rentowność EBITDA – 11 proc. W pierwotnych założeniach strategii do 2030 r. zakładano wzrost tych przychodów do 12 mld zł, a rentowności do 15 proc., jednak obecnie zapowiedziano zaniechanie tych celów. Na razie grupa podczas konferencji Narodowego Centrum Studiów Strategicznych przedstawiła zaktualizowane cele strategiczne. Nowa strategia zostanie ogłoszona pod koniec miesiąca.
– Po trzecie, w obszarze produkcji stawiamy na kooperację i partnerstwo, jesteśmy bardzo otwarci na partnerstwa, które przyczynia się do transferu technologii do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i do przemysłu w Polsce – podkreśla Ruman.
Jednym z celów Polskiej Grupy Zbrojeniowej ma być utworzenie Centrum Innowacji, koordynowanie obszarów badań i rozwoju oraz akwizycja spółek i myśli technologicznej. Jej zadaniem będzie też wspieranie polskich małych i średnich firm kooperujących z PGZ.
– Myślę, że polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mają bardzo wiele do zaoferowania również w obszarze innowacyjności, dlatego że bardzo często to w takich firmach panuje bardzo dobry klimat do powstawania innowacyjnych rozwiązań. My, jako Polska Grupa Zbrojeniowa, jesteśmy z jednej strony otwarci na współpracę, z drugiej strony otwarci na akwizycję tego typu przedsiębiorstw, które uzupełniałyby kompetencyjnie zakres naszej oferty – zapowiada Szczepan Ruman.
Grupa podtrzymała zamiar aktywnego uczestniczenia w Programie Modernizacji Technicznej polskiej armii, który ma być aktualizowany przez MON. Wartość kontraktów możliwych do pozyskania szacuje na ponad 60 mld zł.
– Perspektywy rozwoju Polskiej Grupy Zbrojeniowej są jak najlepsze. Będziemy chcieli pozyskać programy i realizować kompleksowo Program Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP o wartości powyżej 60 mld zł. Jeżeli ten program będzie poszerzany, to myślę, że Polska Grupa Zbrojeniowa również będzie w tym partycypować. Mam nadzieję, że będzie to istotny i przełomowy element rozwoju całego polskiego przemysłu zbrojeniowego – podkreśla dyrektor Biura Strategii i Analiz w Polskiej Grupie Zbrojeniowej
Zapewnia, że dla PGZ bardzo istotne jest również to, by budowana oferta była atrakcyjna również za granicą.
– Liczymy na to, że w oparciu o partnerstwo, o produkty, które stworzymy na potrzeby Programu Modernizacji Technicznej, będziemy mogli eksportować nasze produkty i uczestniczyć w międzynarodowych łańcuchach dostaw – informuje Ruman.
Dołącz do dyskusji: Polska Grupa Zbrojeniowa chce pozyskać kontrakty na modernizację armii o wartości ponad 60 mld zł