Producenci piwa stawiają na reklamę w telewizji, największym reklamodawcą Grupa Żywiec (analiza)
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. producenci piwa wydali więcej niż przed rokiem. Zwiększyli wydatki na telewizję kosztem pozostałych mediów. Najwięcej na reklamy wydała Grupa Żywiec, a jej flagowa marka - Żywiec - była najsilniej reklamowanym brandem piwnym.
Producenci piwa w okresie od stycznia do maja br. wydali na reklamy w tradycyjnych mediach blisko 235,5 mln zł. Było to 5,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.- wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów).
Niemal dwie trzecie tych wydatków została ulokowana w telewizji - było to 195,9 mln zł. Telewizja była też jedynym z tradycyjnych mediów kanałem komunikacji, w którym producenci piwa - w porównaniu z rokiem 2016 - zwiększyli wydatki na reklamę. Inwestycje na promocję na szklanym ekranie wzrosły bowiem w skali roku o 20,3 proc.
Największa redukcja budżetów reklamowych przez browary miała miejsce w kinach. Ich wydatki na reklamę kinową rok do roku spadły o 61,6 proc. - z 20,3 do 7,8 mln zł.
25,8 proc. mniej na reklamach piwa zarobiła w tym roku reklama zewnętrzna - 25,1 mln zł.
Wydatki na reklamę radiową spadły z kolei o 16,7 proc., do nieco ponad 1 mln zł, a na gazety - o 13,4 proc. - do 1,1 mln zł.
Najmniejsza redukcja budżetów reklamowych piwa dotknęła magazyny - zarobiły one w omawianym okresie 4,6 mln zł, czyli 2,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Wydatki reklamowe producentów piwa w podziale na media |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I – V 2016 |
I-V 2017 |
zmiana proc. |
Telewizja |
162 793 731 zł |
195 880 681 zł |
20,3 |
Outdoor |
33 844 086 zł |
25 103 095 zł |
-25,8 |
Kina |
20 259 242 zł |
7 778 522 zł |
-61,6 |
Magazyny |
4 746 760 zł |
4 618 455 zł |
-2,7 |
Gazety |
1 214 363 zł |
1 052 092 zł |
-13,4 |
Radio |
1 217 410 zł |
1 013 800 zł |
-16,7 |
Indoor |
27 000 zł |
- |
|
razem |
224 075 592 zł |
235 473 645 zł |
5,1 |
Największym reklamodawcą w branży piwnej była, podobnie jak rok temu Grupa Żywiec, która na promocję swoich marek w tradycyjnych mediach wydała 92,1 mln zł, czyli 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Drugim pod tym względem reklamodawcą była Kompania Piwowarska z wydatkami w wysokości 84,3 mln zł (wzrost o 13,3 proc.), a trzecie miejsce na podium zajął Carlsberg Polska, który na reklamy przeznaczył 43,4 mln zł (11,2 proc. więcej niż rok temu).
Browar Namysłów zwiększył natomiast wydatki o 20,5 proc., do 14,5 mln zł.
Jedynym z czołówki pięciu największych wśród producentów piwa reklamodawców, który zredukował swój budżet reklamowych w mediach były Perła-Browary Lubelskie. Wydatki tego browaru spadły w skali roku o 85,1 proc, do 533,1 tys. zł.
Wydatki reklamowe producentów piwa (TOP 5) |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I – V 2016 |
I-V 2017 |
zmiana proc. |
GRUPA ŻYWIEC |
90 593 175 zł |
92 127 070 zł |
1,7 |
KOMPANIA PIWOWARSKA |
74 454 362 zł |
84 319 725 zł |
13,3 |
CARLSBERG POLSKA |
39 023 140 zł |
43 402 269 zł |
11,2 |
BROWAR NAMYSŁÓW |
12 060 501 zł |
14 527 919 zł |
20,5 |
PERŁA - BROWARY LUBELSKIE |
3 587 162 zł |
533 090 zł |
-85,1 |
razem |
224 075 592 zł |
235 473 645 zł |
5,1 |
Najpopularniejszą - pod względem reklamowym - marką piwną był Żywiec z wydatkami w wysokości 26,3 mln zł. Brand ten utrzymał pozycję lidera, mimo że wydatki na jego reklamy spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym o 31,4 proc.
Aktualnie marka prowadzi działania wizerunkowe związane z promocją Męskiego Grania.
Drugą marką z największymi w kategorii piwa wydatkami reklamowymi był Lech, który przeznaczył na wsparcie 24,6 mln zł (wzrost o 42,4 proc.), a trzecim - Warka z wydatkami w kwocie 22 mln zł (wyższymi o 12,9 proc.).
Warka obecnie promowana jest w wspólną akcją z chipsami Lay's. Z kolei marka piwa Lech w wakacyjnej kampanii „Graj o Spotify z Leszkiem” promuje nie tylko możliwość bezpłatnego słuchania muzyki, ale też nową butelkę.
Kolejne miejsca w czołówce największych pod względem reklamowym marek piwnych zajęły marki: Tyskie (21,8 mln zł, spadek o 1,1 proc.) i Żubr (18,3 mln zł, mniej o 27 proc.).
TOP 5 marek piwa pod względem wydatków reklamowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I – V 2016 |
I-V 2017 |
zmiana proc. |
ŻYWIEC |
38 307 493 zł |
26 297 716 zł |
-31,4 |
LECH BROWARY WIELKOPOLSKIE |
17 265 530 zł |
24 590 481 zł |
42,4 |
WARKA |
19 508 701 zł |
22 027 308 zł |
12,9 |
TYSKIE |
22 006 529 zł |
21 773 029 zł |
-1,1 |
ŻUBR |
25 044 377 zł |
18 276 282 zł |
-27 |
razem |
224 075 592 zł |
235 473 645 zł |
5,1 |
Dołącz do dyskusji: Producenci piwa stawiają na reklamę w telewizji, największym reklamodawcą Grupa Żywiec (analiza)
Te koncernowe szczyny tracą gaz po minucie i ten napój spirytusowy śmierdzi granulatem.
Dobrze,że małe rzemieslnicze browary w Polsce dbaja o jakość i się odradzają na potęge.