Obroty firm z Klubu Producentów Reklamowych wyniosły w ubiegłym roku 260 mln zł
Z raportu Klubu Producentów Reklamowych wynika, że zrzeszone w nim domy produkcyjne osiągnęły w ubiegłym roku obroty na poziomie 260 mln zł brutto. W tym okresie przygotowały 1164 oferty przetargowe, z czego 40 proc. sfinalizowano podpisaniem umowy.
Badanie dotyczące rynku produkcji filmów reklamowych zostało przeprowadzone po raz pierwszy, na podstawie anonimowych odpowiedzi osób zarządzających siedmioma domami produkcyjnymi, zrzeszonymi w Klubie Producentów Reklamowych (KPR) - Dynamo, Film Produkcja, Opus Film, OTO, Papaya Films, Tango Production oraz Tank Production.
- Idea takiego badania była z nami od początku, od nieformalnych jeszcze rozmów przy zawiązywaniu klubu. To, że jesteśmy stowarzyszeniem siedmiu wiodących studiów produkcyjnych na polskim rynku reklamowym, daje nam naprawdę unikalną grupę badawczą, pozwalającą przeprowadzić pierwsze badanie oparte o merytoryczne podstawy - powiedziała w czasie prezentacji wyników badania Magda Olak, dyrektor zarządzająca domu produkcyjnego Tank Film Production oraz członkini zarządu Klubu Producentów Reklamowych. - Chcieliśmy określić naszą bazę startową i odpowiedzieć na pytanie, gdzie jesteśmy, jakie jest nasze miejsce na ogólnie pojmowanym rynku reklamowym. Wyniki badań pozwolą nam określić nie tylko reguły, jakie tym rynkiem rządzą, ale też w pewnym stopniu tendencje - dodała Magda Olak.
W badanych firmach pracuje łącznie 213 osób, z czego 63 proc. związanych jest ściśle z procesami produkcji. W ubiegłym roku zrealizowali łącznie 662 produkcje, z czego 81 proc. na rynek polski. Domy produkcyjne z KPR przebywali na planach zdjęciowych łącznie 1187 dni, co daje wynik średnio 1,94 dnia na realizację pojedynczej produkcji.
W 2017 roku badane firmy przygotowały 1654 oferty przetargowe, z czego ok 3/4 na potrzeby rynku polskiego. Skuteczność wygrywania przetargów oscyluje na poziomie 40 proc. Jeśli chodzi o zleceniodawców domów produkcyjnych, to w 64 proc. przypadków są to agencje komunikacji marketingowej. 36 proc. zleceń pochodzi bezpośrednio od klientów.
- Na podstawie tego badania jesteśmy w stanie zobaczyć wyraźną tendencję wzrostową, jeśli chodzi o udział klientów jako zamawiających produkcje w Polsce. Takich badań nie było na rynku nigdy wcześniej. Wiemy, że w tradycyjnym modelu, obowiązującym jeszcze dziesięć lat temu, klienci nie zamawiali produkcji bezpośrednio u producentów. Obecnie ten odsetek wynosi 36 proc. - to imponujący wzrost. Aby zdecydowanie wskazać inne tendencje, musimy poczekać na przyszłoroczne badanie porównawcze. Obecnie rzucamy światło na jakiś moment na rynku - powiedział portalowi Wirtualnemdia.pl Julian Dworak, szef Klubu Producentów Reklamowych.
Nasz rozmówca dodał, że nie wyklucza objęcia badaniem w przyszłym roku także podmiotów spoza Klubu Producentów Reklamowych
- Nie wykluczamy zaproszenia do badania firm nie zrzeszonych w Klubie Producentów Reklamowych. Wiele zależy od szczegółowych rozmów z poszczególnymi podmiotami. Jestem przekonany, że obecnie przyjęta próba badawcza jest i tak potężna. Z tego, co na nim widać, można wnioskować rynkowe trend - skomentował Dworak.
Pełna wersja raportu zostanie opublikowana po długim majowym weekendzie.
Klub Producentów Reklamowych to branżowe stowarzyszenie działające przy Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR.
Dołącz do dyskusji: Obroty firm z Klubu Producentów Reklamowych wyniosły w ubiegłym roku 260 mln zł