Większość polskich konsumentów patriotami
Pytani o pogląd na świat Polacy określają się w badaniach opinii publicznej jako patrioci. Okazuje się, że podobnie jest przy codziennych zakupach - wynika z raportu Open Research.
Patriotyzm konsumencki jest w Polakach silnie zakorzeniony: sześciu na dziesięciu twierdzi, że wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on właśnie z Polski.
Większość z nas podczas zakupów chce wspierać rodzime marki, wydając pieniądze na właśnie ich wyroby. Tak jest m.in. z polskimi artykułami spożywczymi. Gdy jest to podkreślone na opakowaniu, sięga po nie chętniej dokładnie połowa Polaków.
Oprócz artykułów spożywczych, konsumenci najbardziej zachęceni polskim pochodzeniem czują się jeszcze w przypadku mebli (41 proc.) oraz produktów bankowych i ubezpieczeniowych (również 41 proc.). Pochodzenie produktu ma również znaczenie w przypadku odzieży, obuwia oraz kosmetyków.
Jednocześnie okazuje się, że w przypadku niektórych towarów bardziej od polskich cenimy sobie te wyprodukowane za granicą. Kiedy polski rodowód pomaga, a kiedy przeszkadza producentom i handlowcom? Przeszkadza np. urządzeniom z kategorii RTV i AGD, bo firmy z USA i Azji zazwyczaj kojarzymy z większym zaawansowaniem technologicznym. Zagraniczne leki zaś – z wyższą jakością.
Dane zebrane przez Open Research pokazują także, że badani nie zawsze potrafią poprawnie zidentyfikować polską markę. Co ciekawe, sieć handlowa Biedronka – mimo wyjątkowo polsko brzmiącej nazwy – została uznana za markę zagraniczną przez 74 proc. badanych.
Jakie cechy sprawiają, że niektórzy kupujący są mniej lub bardziej wrażliwi na kraj pochodzenia danego produktu? Na podstawie zestawu unikalnych cech wyróżnić można kilka grup. Klienci, których do zakupu najbardziej zachęca polskość produktów, to kobiety, osoby starsze (głównie w przedziale wiekowym 50-59), ale jednocześnie również lepiej wykształcone (największy odsetek posiada wykształcenie wyższe) i pochodzące z dużych miast.
- Okazuje się, że zjawisko gospodarczego patriotyzmu nie jest jednorodne. Polacy deklarują zróżnicowane zachowania w zależności od kategorii nabywanego produktu. Artykuły spożywcze to kategoria, dla której polskie pochodzenie jest szczególnie istotne dla 64% Polaków. Natomiast "polskość" najrzadziej zachęca do zakupu w przypadku artykułów AGD/RTV (33%) i chemii gospodarczej (36%), a wręcz może zniechęcać - komentuje badanie Mariusz Pyc z firmy Open Research.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Open Research w dniach 14-15 marca 2016 r. na reprezentatywnej próbie N=803 Polaków z panelu on-line. W badaniu wzięli udział kobiety i mężczyźni w wieku od 15 do 59 lat, reprezentanci zarówno wsi, małych, średnich, jak i dużych miast, o dochodach oscylujących wokół 2500 zł netto miesięcznie.
Dołącz do dyskusji: Większość polskich konsumentów patriotami
Oj ta wiadomość nie spodoba się czytelnikom Gazety Wybiórczej. :(