Wpadki i kryzysy marek w 2013 roku: Red Bull, Subway, Hyundai, Nutella…
W mijającym roku oprócz sukcesów i ciekawych kampanii miało miejsce wiele kryzysów wizerunkowych marek. Przedstawiamy najciekawsze z takich wpadek z całego świata wybrane przez magazyn „AdWeek”.
Większość z opisywanych kryzysów miała miejsce w social media, co nie tylko potwierdza rangę tego kanału komunikacji, ale również uczula marketerów na to, że dzisiejszy konsument nie jest już ograniczony do roli petenta. Publikujemy pierwszą część zestawienia kryzysów marek w 2013 roku według „AdWeeka”, w kolejności chronologicznej.
Fitness SF (luty)
Frank Jonen, który wykonał dla Fitness SF stronę internetową, ale - jak utrzymywał - firma mu nie zapłaciła, postanowił „zhakować” serwis, umieszczając na nim list ukazujący podłoże konfliktu. Firma w specjalnie wystosowanym oświadczeniu utrzymywała, że wynagrodzenie zostało wypłacone na czas, a to pracownik nie wywiązał się z umowy.
Hyundai (kwiecień)
Reklama Hyundaia miała w zamyśle podkreślać niższą emisję spalin przez nowy samochód tej marki. Jednak pokazanie w spocie mężczyzny, który bezskutecznie próbuje popełnić samobójstwo w promowanym aucie, wywołała wiele krytycznych głosów.
Hyundai wycofał reklamę w reakcji na list pracownicy jednej z agencji reklamowych, której ojciec odebrał sobie życie w ten sposób. - Przepraszamy, wycofaliśmy film, nie będzie on dalej wykorzystany w naszych działaniach marketingowych - głosiło oficjalne stanowisko firmy.
Nutella (maj)
Fanka tej marki Sara Rosso wpadła kiedyś na pomysł utworzenia Światowego Dnia Nutelli. W maju br., po siedmiu latach prowadzenia strony worldnutella.com, postanowiła ją deaktywować, tłumacząc to rozwojem social media, które doskonale pełnią rolę marketingową. - Widać niezwykły rozwój blogów kulinarnych, marka ma się też świetnie na Twitterze, Pintereście i Facebooku - uzasadniała.
Okazało się, że inną przyczyną był fakt, że koncern Ferrero, producent Nutelli, przesłał Rosso nie podziękowania, a nakaz zaprzestania działalności. - Po tylu latach mojej aktywności było to dla mnie zaskakujące, ale też rozczarowujące - podsumowała internautka. Firma wycofała się potem ze swoich słów podkreślając, że „to szczęście mieć tak oddanych i lojalnych konsumentów”.
JC Penney (maj)
Amerykańska sieć domów towarowych JC Penney umieściła w Kalifornii billboard przedstawiający czajnik, który wielu klientom przypominał wizerunek… Hitlera. Michael Graves, twórca designu urządzenia, nie zabrał głosu w tej sprawie.
Amy’s Baking Company (maj)
Po odpadnięciu z programu kulinarnego „Kuchenne koszmary ” Gordona Ramsaya, właścicielom Amy’s Baking Company, małej restauracji w Arizonie, puściły nerwy. Postanowili odgryźć się internetowym trollom i niepochlebnym komentarzom w serwisach Yelp i Reddit. Wykorzystali do tego swój fanpage na Facebooku. Po incydencie tłumaczono, że został on zaatakowany przez hakerów.
Subway (lipiec)
W lipcu Subway musiał zmagać się z kryzysem wizerunkowym, jaki spowodowali jego pracownicy, umieszczając w social media zdjęcia obrazujące szokujący sposób przyrządzania kanapki i demonstrując zawartość butelki z własnym moczem, zamrożonym w firmowej lodówce.
Barilla (wrzesień)
CEO firmy Barilla, Guido Barilla, w radiowym wywiadzie zapowiedział, że w jej reklamach nigdy nie pojawią się pary homoseksualne. - Jeśli to im przeszkadza, mogą jeść makaron innych producentów - stwierdził. - W naszych reklamach prezentujemy tradycyjny wzorzec rodziny, gdzie kobieta odgrywa kluczową rolę - dodał.
W odpowiedzi na te słowa internauci zaczęli nagrywać filmy prezentujące pary homoseksualne przygotowujące wspólny posiłek na bazie makaronów Barilli. Na wpadkę konkurenta zareagował inny producent makaronów – Bertolli, publikując w social media wymowną grafikę z hasłm: „Love and pasta for all!”.
Dołącz do dyskusji: Wpadki i kryzysy marek w 2013 roku: Red Bull, Subway, Hyundai, Nutella…